Ultimele stiri

Despre „Pork Barrel”-ul românesc, țepele date de Stat domeniului privat și bugetul național ajuns pușculița partidelor

Sursa foto: Barikada.ro

 

În timp ce sectorului privat i se administrează a doua țeapă majoră în decurs de doi ani, în sectorul de stat s-a atins cerul cu mâna… Statul continuă să-și plătească paușal angajații, și dacă-i criză, și dacă nu-i criză. 

La  doi ani și câteva luni (martie 2020) de când sectorul privat a fost nevoit să se restructureze, să concedieze personal, să-și restrânga activitatea din cauza  pandemiei COVID-19, asta în timp ce sectorul de stat, în mare parte, a fost trimis să lucreze de acasă pe salarii nediminuate la pachet cu nelipsitele sporuri, guvernanții recidiveză și atentează la mediul economic prin impunerea de noi taxe și impozite, numai pentru a face rost de bani necesari „furajării” sinecurilor de partid. 

Nici nu se putea altfel, atât timp cât bugetul (pușculița partidelor!) a ajuns aproape în stadiul de pork barell”, ceea ce permite o bălăceală în banul public, aproape neverificabil, neauditabil. Și toate acestea, doar, pentru a asigura păstrarea  bazinului electoral loial. 

Să dăm puțin timpul înapoi și să ne aducem aminte în ce a constat prima țeapăadministrată sectorului privat la începutul crizei pandemice. Sectorul privat  a fost obligat să-și restrângă drastic activitatea, s-au făcut concedieri masive, s-a  folosit din plin  somajul tehnic (75% din salariul brut, dar nu mai mult de 75% din salariul brut pe economie). La momentul respectiv mare parte din sectorul de stat a fost trimis să lucreze” (ghilimele obligatorii!) de acasă, remote work”/telework/” homework”, pe salarii intacte, ca și cum nu s-a întâmplat nimic. Dacă prin procentul maximal de 75% din salariul mediu brut s-au plafonat veniturile pentru cei aflați în șomaj tehnic, în sectorul de stat salariile au rămas intacte, la pachet cu afrodisiacele sporuri.  

A fost un apartheid salarial, nicidecum dreptate retributivă. Opulența bugetară a fost la ea acasă. A fost încă o dovadă a grandorii cu care guvernanții iși recompensează electoratul din administrația publică. Cloaca de soții, amante, nepoți, fiice și-a păstrat toate drepturile, deși munca trecuse la nivelul de simulare. A fost o dovadă elocventă a modului diferit în care statul își tratează cetățenii. 

Să vedem cum se configurează a doua țeapă administrată mediului privat, în timp ce, în mare parte din sectorul bugetar,s-a atins cerul cu mâna (titlul unei melodii în mare vogă). Actuala criză energetică și geopolitică a declanșat un val de angajări revoltătoare, chiar redundante și inutile, în sectorul de stat (după unele declarații ale ministrului de Finanțe, circa 30.000).  

Nu oricine își permite să facă angajări în plină criză. Este, totuși, ceva greu de înțeles: populația scade, activitatea economică se restrânge, digitalizarea este în plin proces de expansiune, iar administrația publică are nevoie din ce în ce de mai mulți oameni. Modalitatea de  selecție a celor angajați a constat în casting-ul de partid, punând sub semnul întrebării, și mai mult, competența acestora. Nu au făcut decât să pună încă o bomboană pe coliva structurilor burdușite cu incompetență. 

Sursa foto – mommylevy.com

Oricum, manelismul administrativ era pe noi culmi. Guvernul încearcă să facă în plină criză break-ul, majorând, din nou,  salariile în administrație, punând, iarași, patronii în dificultate. Descurajantul procent de majorare cu 50%, aplicat fără niciun fel de discernământ celor care lucrează pentru PNRR, arată disprețul pe care clasa politică îl are față de mediul privat, administrându-i acestuia o traumatică palmă. S-au mai aplicat de câteva ori majorări celor care lucrează cu fonduri europene, dar degeaba, rata de absorbție fiind mult sub media europeană. Mulți  dintre cei care lucrează cu fonduri europene atârnă cu mult sub stacheta competenței, banii nu-i ajută cu nimic. 

Și toate acestea se petrec în contextul în care bugetul arată ca o casă devastată de hoți. Mai rămâne să ne explice premierul cum rămâne cu reducerea cheltuielilor în administrație cu 10%, pentru care s-au bătut cu pumnul în piept, precum maimuța Judy.  

Statul, în plină criză, își consolidează statutul de  angajator lipsit de fair-play în relația cu cei care-i finanțează  like-urile bănești acordate angajaților săi. Basicinstinct-ul clasei politice a rămas, în continuare, banul public. Zeul Mamon a fost iarăși de partea lor. Această criză este mai grea pentru mediul privat, întrucât trebuie să susțină încă câteva mii de angajați, comparativ cu criza sanitară. A crescut numărul celor cuplați în stil ATI la buget. Goana leșinată după funcții la stat a luat un nou avânt. Visul american” este inlocuit de visul bugetar”. 

Și în criza sanitară, și în actuala criză, lașitatea guvernelor a fost dătătoare de imunitate pentru angajații de la stat. În ambele crize Oscarul” a mers la… sectorul de stat. Merită amintită vorba românească pentru unii mumă, pentru alții ciumă”. 

În ambele crize, guvernele au devenit degrabă vărsătoare de bani împrumutați cu dobânzi cămătărești, accentuând îmburghezirea unor categorii de angajați cu bani publici. Crizele au fost prilejuri pentru administrația publică de a-și lua hălci importante din veniturile statului și de a întoarce mâna la spate sectorului privat. Parohialismul mediului bugetar a rămas intact în ambele crize, niciun bugetar n-a coborât de pe podium. 

Dolofăneala administrației s-a menținut, iar fortăreața bugetară” a devenit și mai impenetrabilă pentru cei fară carnete de partid. S-a premiat un sistem bugetar leneș și vorace. Conform datelor comunicate de Consiliul  Fiscal,  statul român a  cheltuit 33,8% din veniturile încasate în 2020 cu salariile bugetarilor. În 2021, această pondere a crescut la 37%, situându-ne pe primul loc, la acest capitol, în Uniunea  Europeană. Toate acestea ne arată că administrația publică se află pe contrasens  cu mersul economiei, iar România se prezintă ca o țară deformată de bugetarism de cumetrie, blocată în mentalități  senile și expirate. 

Prin măsurile fiscale luate de guvern, de curând, a crescut presiunea pe mediul privat. Fantezistele cheltuieli bugetare necesita eforturi suplimentare din partea sectorului privat. În orice carte de economie este specificat faptul că, în perioada crizelor, nu se măresc taxele și impozitele. Sectorul privat este pus în situația de a suporta și mai mult povara unui sector bugetar nerestructurat. Guvernul a acționat exact pe dos, impozitând, de exemplu, contractele part-time la nivelul salariului minim pe economie.  

De fapt, în afară de aceste măsuri fiscale, care sunt malefice pentru economie, politicienii, despre care  se spune că sunt partea vizionară a societății, nu au pus pe masă niciun proiect care să ne ajute să depășim mai  ușor această criză. Seceta investițională  este o realitate. Și ajungem, iar, la vorbele  lui Roubini, laureat Nobel: este păcat să irosești o criză” (adică să nu faci reforme). 

În ambele crize, cuplul perfect, care a împărțit cărțile câștigătoare, a fost reprezentat de partidele politice și administrația publică. 

Se fac frecții cu isprăvi macroeconomice inutile: creșteri economice (5%?), adicții de TVA superioare celor precedente (peste 23%?!), ignorându-se, cu rea intenție, rolul inflației în aceste reușite”. 

Pentru această stare de lucruri este vinovat și mediul privat, preocupat să fie degrabă acasă”, înclinat spre smerenie și supușenie, foarte temător în a deranja decidenții. Această capitulare în fața abuzurilor făcute de politicieni, cumulată cu un conformism execesiv, a dus la actuala stare de lucruri. Atmosfera laxă și permisivă din partea mediului de afaceri a contribuit din plin la imixtiunile  castrate de logică ale politicului. Și fragmentarea excesivă a patronatelor în fel de fel de uniuni nu a permis un punct de vedere comun în dialogul cu politicienii. Poate și contractele cu statul au determinat pe mulți patroni să facă pasul inapoi. 

Întrucât politicienii sunt temători în a recunoaște situația deosebit de gravă în care se află finanțele țării, doar puștiul lui Andersen ne poate spune că împăratul este gol pușcă. România are nevoie de salturi cuantice pentru a depăși actualul stadiu. 

Se simte nevoia unei infuzii de raționaliate în cheltuirea banului public și construirea unor hopuri” legislative în calea împrumuturilor fără discernământ. Dar pentru acesta trebuie deranjat vibe-ul de la stat. Și peste doi ani mai sunt și alegeri…

 

Articol publicat inițial pe barikada.ro

Alte articole

25 mart. 2023 3.30 am

Piaţa actuala a locurilor de muncă este supusă unor mutaţii disruptive, fără precedent în istorie, ca urmare a robotizării şi a digitalizării, recunoscute din ce în ce mai mult ca steroizi…

21 ian. 2021 9.37 pm

  Dragă Olivia Steer, sunt încă nesigur, chiar și acum când scriu acest articol, dacă merită să acord importanță unui atac de-al tău, făcut public, pe Facebook, împotriva unui om care…

26 aug. 2023 12.01 am

Titlul și tema articolului mi-au fost inspirate din cartea „Lilith și demonii capitalului, Economia pe canapeaua lui Freud”, autori Thomas Sedlacek și Oliver Tanzer (Editura Publică, București,…

10 iun. 2023 3.07 pm

În anii care au urmat evenimentelor din decembrie 1989, pentru aproape toate reformele care s-au înfăptuit în România erau câțiva vinovați de serviciu: Fondul Monetar Internațional, Banca Mondială,…

31 mart. 2023 8.46 pm

Comoditizarea – concept pentru care dicţionarele, inclusiv cele economice şi de business , au fost zgârcite, defineşte, într-o accepţiune largă, o stare de fapt în care are loc transformarea…

24 dec. 2022 2.34 pm

PNRR-ul fu prilejul, și nu cauza, pentru recentele majorări cu 50% ale salariilor în administrația publică, cu accent pe vectorii electorali: primari, viceprimari, președinți de consilii județene…