Ultimele stiri

Oficial. Motivele suspendării regulamentului de acces în zona peninsulară

 

Motivarea suspendării regulamentului de acces în zona peninsulară a fost publicată, miercuri seară, de către Tribunalul Constanța. 

În text se specifică aspecte legate de avize nefavorabile, încălcarea dreptului la libera circulație, o serie de prevederi discriminatorii și lipsa studiului de impact.

Vezi aici un rezumat al motivării, prezentat de avocatul Mirela Doicescu: 

Instanța reține că vechiul Regulament de acces în Zona Peninsulară (HCL 371/2018) a fost anulat pentru lipsa unui studiu de impact și că în vederea adoptării unui nou Regulament de acces, autoritatea a elaborat un nou studiu, care însă nu analizează impactul regulamentului asupra vieții sociale și religioase a comunității.
În sentință sunt amintite concluziile studiului de impact prin care se sugereaza beneficiarului studiului, „o atitudine de satisfacție civică, bunăvoință și spirit constructiv din partea Primăriei Municipiului Constanța, pentru a realiza obiectivele de a implementa un regulament de acces auto în Zona Peninsulară din Municipiul Constanța, mai degrabă decât să lase să predomine perplexitatea sau chiar ostilitatea”.

Instanța reamintește că un act administrativ se poate suspenda în condiţiile expres şi limitativ prevăzute de lege, dacă sunt îndeplinite cumulativ două condiții: să existe o îndoială puternică asupra prezumţiei de legalitate de care se bucură actul administrativ (adică existența unui caz bine justificat) si prin suspendare să se prevină producerea unor pagube iminente

În speţă, se reţine că îndoiala serioasă în privința legalității actului administrativ atacat rezultă din deficiențele studiului de impact, care nu a inclus analiza impactului asupra activității lăcașelor de cult sau asupra posibilelor încălcări și atingeri aduse libertății religioase.
Se mai reține, tot in susținerea cazului bine justificat, că adoptarea HCL-ului contestat s-a făcut cu doua avize nefavorabile si ca Regulamentul a intrat în vigoare fără să existe toate avizele necesare – avizul emis de Poliția Circulație.
In motivare se retine ca Avizele emise de Comisia nr. 5 și Comisia nr. 3 din CL Constanța sunt avize nefavorabile dar si ca Regulamentul a fost emis cu încălcarea dispozițiilor Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă (etapa de consultare a fost scurtă, nepermitând o cercetare reala și eficientă a situațiilor de fapt cu care se confruntă persoanele fizice riverane).
Referitor la încălcarea art. 25 alin. 1 din Constituția României (dreptul la libera circulație), instanța analizează conținutul dreptului la circulație pentru persoanele cu dizabilități sau handicap, care au o afecțiune medicală temporară sau permanentă care nu le permite deplasarea. Pentru astfel de persoane, dreptul la libera circulație include dreptul de a se deplasa cu un dispozitiv tehnic de locomoție, sens în care, îngradirea deplasării cu autoturismul pentru această persoană echivalează cu îngradirea a însuși dreptului la libera circulație.

Se reține, de asemenea, că există în HCL 294/2021 o serie de prevederi discriminatorii (cele mai importante cu privire la situațiile de discriminare care afectează persoanele cu dizabilități, dar și alte tipuri de discriminare).
Se mai retine că HCL 294/2021 a fost emisă cu încălcarea disp. art. 44 din OG 43/1997 cu modificările ulterioare, administratorul drumului public putând institui restricții pe drumul public doar în anumite condiții legale, care nu se verifică în cadrul actului administrativ.

Cu privire la condiţia pagubei iminente, se arată ca aceasta este concretizată în principal de imposibilitatea efectivă a persoanelor de a participa la slujbele religioase, precum si la alte evenimente cu conotație religioasă.Cu privire la condiţia pagubei iminente, se retine ca aceasta este concretizata in imposibilitatea efectiva a persoanelor de a participa la slujbele religioase, precum si la alte
evenimente cu conotatie religioasa, in conditiile in care enoriaşii parohiilor din zona in discutie sunt cu precădere persoane în vârstă, provin si din localităţi din Judeţul Constanţa, regulamentul
interzicand accesul acestora cu autoturismele. De asemenea, lipsa locurilor de parcare la o distanta rezonabila de Biserica, unde enoriasii în vârstă să îşi poata lăsa autoturismul pentru a veni la
biserica, echivaleaza cu o restrictionare gravă a dreptului la libertate religioasa, Regulamentul nestabilind tipurile de permise pentru locuitorii din alte zone ale orasului Constanta care participa la
slujbele religioase la Biserica.

În plus, HCL 294/2021 restricționează în anumite cazuri dreptul la sănătate al persoanelor cu probleme de mobilitate care nu pot să beneficieze de transport către și de la unități sanitare de investigații sau tratament și instituie și alte situații de discriminare.
Tribunalul Constanta retine ca aplicarea restrictiilor a creat o situatie fara precedent, astfel: rezidentii persoane fizice au avut acces doar cu un singur autoturism pe unitate locativă, fără relevanță că în acea unitate locativă locuiau mai multe familii sau că unitatea locativă avea mai multe apartamente, chiar și la etaje diferite; mașinile de aprovizionare au fost interzise în timpul zilei și astfel rafturile magazinelor s-au golit, fiind deficientă aprovizionarea cu alimente, mașinile de tip „delivery” au avut accesul interzis, curierii nu au avut acces în zonă, mașinile ce livrează butelii nu au avut acces, toate aceste restrictii reprezentand limitari ale diferitelor drepturi ale persoanelor, nepermise intr-o societate democratica decat daca sunt necesare pentru atingerea unui scop legitim.
Instanta a apreciat ca nu rezulta in speta care este scopul legitim pentru atingerea caruia s-a procedat de catre Autoritate in maniera mai sus expusa, de natura a provoca o ingerinta nepermisa in drepturile persoanelor.
Instanța a luat în considerare și susținerile Primăriei cu privire la proiectele asumate de Autoritate în vederea reabilitării zonei și pentru îmbunătățirea vieții locuitorilor. Toate aceste proiecte au obligații corelative ale Autorității, asumate prin contractele de finanțare cu organismele europene. În acest context, însă, nu poate fi acceptat ca obiectivul general al Autoritatii, declarat ca fiind reprezentat de îmbunătățirea accesibilității în cadrul municipiului Constanța, a mobilității populației, în vederea dezvoltării economice durabile și îmbunătățirii calității vieții locuitorilor din municipiu, sa fie atins corelativ cu nesocotirea si incalcarea fără justificare temeinica a unor drepturi fundamentale ale persoanelor, o astfel de ingerință în drepturile persoanelor nefiind permisă.

Concluzionand, instanta de fond precizeaza ca analiza cauzei releva faptul ca modalitatea prin care a fost reglementat accesul in Zona
Peninsulara a Mun. Constanta, prin Regulamentul a carui suspendare se solicita, incalca principiile unei bune administratii.

Având în vedere aceste argumente și considerente, instanța apreciază că cererea formulată de către reclamanți și intervenienți este întemeiată și a dispus suspendarea .

Sentința nu este definitivă.

Pe data de 15 decembrie 2021, regulamentul de acces în zona peninsulară a fost suspendat în urma deciziei Tribunalului Constanța.

Zeci de locuitori și agenți economici din zona peninsulară au protestat împotriva regulamentului care a intrat în vigoare pe 15 noiembrie. Acesta nu a putut fi suspendat, într-o ședință extraordinară a Consiliului Local, deoarece consilierii PNL și PSD s-au abținut de la vot.

Citește aici: BREAKING NEWS. Regulamentul de acces în Peninsulă a fost suspendat

Alte articole

26 mart. 2024 2.43 pm

Luni, 25 martie, polițiști din cadrul Serviciului de Siguranță Rutieră, sub coordonarea procurorului de caz din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Constanța, au reținut un bărbat, de…

04 ian. 2023 5.30 pm

Programul INFANT continuă și în 2023. În ședința ordinară a Consililui Local din luna decembrie, aleșii locali au aprobat modificările și completările aduse programului, transmite Primăria…

16 feb. 2021 1.35 pm

UPDATE: O comisie de verificare a IGSU se va deplasa la Constanța „Ca urmare a informațiilor nou apărute în cazul incendiului produs astăzi în municipiul Constanța, facem precizarea că inspectorul…

01 apr. 2024 10.10 am

Duminică, 31 martie, în jurul orei 15.45, polițiști din cadrul Secției 1 Poliție Rurală Băneasa au identificat un minor, de 17 ani, care a condus un A.T.V. pe strada Bucureștii Noi, din comuna…

14 dec. 2023 12.12 pm

Ovidiu Cupșa a fost demis de la conducerea CERONAV, după aproape 12 ani de când deţinea această funcţie. Informaţia a apărut ieri în presa locală, iar Ovidiu Cupşa a declarat la acel moment…

06 ian. 2023 4.04 pm

„Locul gunoaielor nu e pe stradă! Vă rugăm să folosiți cu încredere containerele speciale pentru deșeuri voluminoase” – transmite Primăria Constanța prin intermediul unui comunicat…