Situația critică de la Damen Shipyards Mangalia (DSMa), cel mai mare șantier naval din România, atinge un nou punct de tensiune. După aproape un an de inactivitate și promisiuni neonorate, Sindicatul Liber Navalistul (SLN) anunță organizarea a două proteste majore în București, vineri, 9 mai, în fața Ministerului Economiei și a Guvernului României.
Protestele, la care se estimează participarea a aproximativ 200 de persoane – membri de sindicat și salariați ai șantierului – vor avea loc între orele 11:30 și 15:00. Scopul este unul clar: transmiterea unui apel disperat către autorități pentru salvarea acestui obiectiv strategic aflat în pragul colapsului.
DSMa se află în insolvență și cu activitatea suspendată din iunie 2024. Majoritatea angajaților sunt în șomaj tehnic, dar nici măcar aceste indemnizații nu au fost achitate integral. Mai mult, salariile din ultimele două luni sunt restante, iar drepturile negociate prin contractul colectiv de muncă, precum prima de Paște, au fost ignorate.
Fondul de garantare a creanțelor salariale a fost epuizat. Salariații nu mai au nicio plasă de siguranță. Un salariat fără salariu este o contradicție în termeni”, avertizează liderii SLN.
Deși statul român deține 51% din acțiunile șantierului, autoritățile nu și-au asumat responsabilitatea salvării acestuia. În ciuda unui control realizat de ITM Constanța și a promisiunilor făcute în februarie 2025 de ministrul Economiei, Bogdan Ivan – inclusiv despre existența a șase potențiali investitori – nicio soluție concretă nu a fost implementată.
În lipsa unor măsuri urgente, Mangalia riscă să piardă nu doar un centru industrial esențial, ci și mii de locuri de muncă. Criza lovește deja comunitatea locală, care se confruntă cu depopulare și lipsa perspectivelor economice. Personalul calificat pleacă, atras de oferte mai stabile din țară sau din străinătate.
Este inadmisibil ca statul să rămână pasiv sau să asiste impasibil la prăbușirea acestui colos industrial, fără să ia nicio măsură concretă. Nimeni nu este tras la răspundere pentru colapsul economic și social care afectează direct mii de familii din Mangalia și județul Constanța. Între timp, personalul calificat părăsește șantierul, fiind recrutat de alte companii din țară și din străinătate, iar comunitatea locală se confruntă cu o depopulare accentuată și o criză economică majoră.
Este inacceptabil ca singurul șantier naval din România unde statul este acționar majoritar să fie lăsat să moară, în timp ce alte șantiere prosperă. De ce a preluat statul 51% din acțiuni dacă nu își asumă responsabilitatea administrării și relansării activității?”, susține SLN.
Ce cere SLN:
- Plata integrală a salariilor restante și a tuturor drepturilor prevăzute în CCM;
- Sprijin guvernamental concret pentru reluarea activității;
- Semnarea urgentă a unui parteneriat cu un investitor serios;
- Implementarea unei strategii clare pentru salvarea șantierului.
Promisiunile nu mai ajung. Situația este critică. Navaliștii nu mai pot trăi din vorbe. Dacă statul nu intervine acum, va deveni direct responsabil de închiderea șantierului și de pierderea unei resurse economice esențiale. Dispariția acestor locuri de muncă va avea un impact devastator asupra economiei și comunității locale”, avertizează Consiliul Director al SLN.