Ultimele stiri

Sorin Cîmpeanu anunță că școala va putea începe pe 5 septembrie și se va putea încheia pe 16 iunie, în anul școlar 2022-2023, cu vacanțe pentru toți copiii în lunile octombrie și februarie

Sursa foto: Pixabay

 

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat că școala va putea începe pe 5 septembrie, în următorul an școlar, și să se încheie pe 16 iunie.

„Avem printre cele mai scurte durate ale anului școlar, motiv pentru care am făcut deja propunerea de a începe pe 5 septembrie anul școlar 2022-2023 și a încheia pe 16 iunie. În acest fel, ne apropiem de media europeană, nu mai suntem pe ultimele locuri” la numărul de zile de școală, a anunțat ministrul Educației, la TVR, citată de Edupedu.

Sorin Cîmpeanu a declarat că propune ca vacanța din luna octombrie, care până acum era rezervată doar copiilor de grădiniță și elevilor din clasele pregătitoare – a IV-a, să fie extinsă pentru toți elevii.

„Avem o fragmentare mai puțin normală [a structurii anului școlar – N.Red.] de o perioadă care este bine definită – aceea a sărbătorilor de iarnă, care trebuie să fie o vacanță clară pentru elevi și anul 2022-2023 vom propune ca această vacanță să fie în perioada 22 decembrie – 8 ianuarie, deci cu o durată suficient de mare. Și avem o a doua perioadă a sărbătorilor pascale: pentru anul 2022-2023 vom propune perioada 7-18 aprilie. Deci avem deja 2 vacanțe mari care împart în 3 secțiuni anul școlar. Pe de altă parte, interesul elevilor e acela de a învăța. Avem printre cele mai scurte durate ale anului școlar, motiv pentru care am făcut deja propunerea de a începe pe 5 septembrie anul școlar 2022-2023 și a încheia pe 16 iunie. În acest fel, ne apropiem de media europeană, nu mai suntem pe ultimele locuri”, a declarat Sorin Cîmpeanu.

Ministrul Educației spune că a discutat aceste variante cu experții în pedagogie și au ajuns la concluzia că este de preferat ca perioada de cursuri să fie alternată cu cea de vacanță.

O altă schimbare propusă de Sorin Cîmpeanu este introducerea unei noi „Săptămâni Altfel”, în a treia secțiune a cursurilor, cea care începe după scurta vacanță din februarie și se termină pe 16 iunie.

Sorin Cîmpeanu: „Experții în pedagogie spun că într-adevăr este benefic să existe perioade de școală, de învățare, de 6 – 7 – 8 săptămâni, cu perioade de odihnă. Din această perspectivă, este foarte posibil să introducem în prima parte a anului școlar, deci în toamna acestui an care a început, Săptămâna Altfel. Și de asemenea o săptămână de vacanță pentru toți elevii – am înțeles foarte bine și neajunsurile generate, spre exemplu, într-o familie care are un copil învățământ primar și un copil învățământ gimnazial sau licean, de suprapunerea acestor vacanțe. Și cred că vom formula propunerea ca la final de octombrie să fie o vacanță de o săptămână pentru toți elevii, ciclul primar, gimnazial și liceal. Tot în această „secțiune” (n.red. septembrie-decembrie) să fie și săptămâna Școala Altfel. În a doua „secțiune”, după perioada sărbătorilor de iarnă, în vacanța de iarnă, 22 decembrie – 8 ianuarie, făcând separarea, putem să analizăm…

Moderator: Se încheie semestrul I pe 8 ianuarie?

Sorin Cîmpeanu: „Semestrul sau trimestrul sau „secțiunea” denumită generic, așa cum am spus, se încheie pe 22 decembrie. Mai apoi avem vacanța 22 decembrie – 8 ianuarie, după care, pentru a alterna această perioadă de școlă cu perioadă de odihnă, putem lua în calcul o săptămână de vacanță, analizăm această propunere: în luna februarie. Dar această decizie, dacă se va lua, se va lua în primul rând în interesul elevilor din perspectiva pedagogică și se va lua de asemenea și pentru a susține sportul ca activitate benefică tinerilor. Acestea vor fi argumentele. Întâmplător se suprapun peste cerințe economice ale celor din sectorul HoReCa, sau așa cum au semnalat în petiția.

(…) După această perioadă posibilă de vacanță, din luna februarie, în care elevii ar putea să participe la schi, să fac activități sportive se continua activitatea școlară, așa cum am spus până la perioada sărbătorilor pascale care în anul acesta, în anul 2023, presupune poziționarea în data de 7 aprilie început, spre 18 aprilie sfârșit, pentru a cuprinde ambele sărbători pascale, ortodoxe și catolice. O noutate absolută este includerea unei săptămâni verzi, o săptămână în care elevii se poate învăța în afara școlii lucruri despre mediu. Această săptămână ar putea fi poziționată în luna mai. Din toate perspectivele ar fi o perioadă potrivită pentru activități în aer liber”.

Ce spune Consiliul Național al Elevilor:

“Structura anului școlar necesită propuneri concrete, nu doar declarații publice!

În cursul acestei săptămâni, ministrul educației, Sorin Cîmpeanu, a prezentat în spațiul public o serie de ipoteze luate în calcul de Ministerul Educației în stabilirea structurii anului școlar 2022-2023, care ar presupune, pe de-o parte, modificarea perioadelor alocate cursurilor, prin introducerea unei vacanțe în luna octombrie și reintroducerea vacanței din luna februarie, cunoscută drept vacanța intersemestrială și, pe de altă parte, modificarea numărului de zile de școală.

Consiliul Național al Elevilor critică faptul că până la acest moment nu a fost lansată o propunere de structură pentru anul școlar viitor și solicită Ministerului Educației să urgenteze procesul de elaborare a unei propuneri concrete, menite să urmărească stabilizarea structurii anului școlar și să răspundă la nevoile reale ale elevilor, în așa fel încât ea să poată fi discutată cu partenerii de dialog social în cel mai scurt timp. Readucem în discuție poziția exprimată în anii trecuți și solicităm ca anul școlar să înceapă în prima zi de luni a lunii septembrie și să se încheie în prima zi de vineri a lunii iunie, pentru a evita disconfortul termic accentuat și resimțit de toți actorii implicați în procesul instructiv- educativ, care se resimte în timpul verii, ținând cont de faptul că majoritatea unităților de învățământ nu dispun de instalații de climatizare.

În aceeași notă, cu referire la propunerea de prelungire a duratei cursurilor din anul școlar 2022-2023, subliniem faptul că Ministerul Educației ar trebui să trateze cu prioritate problematica planurilor-cadru de liceu și a reformelor necesare în sistemul de evaluare al elevilor, care, odată reformate, vor aduce o reală schimbare a învățământului românesc. Nu există dovezi bazate pe cercetări în domeniul științelor educației care să ateste faptul că un număr mai mare de zile de școală înseamnă, automat, o calitate crescută a actului educațional de la clasă. Din contră, calitatea este dată de mai mulți factori interdependenți, precum relevanța conținuturilor și competențelor livrate, formarea cadrelor didactice, perseverența elevilor, timpul petrecut de aceștia la școală și oportunitățile de învățare. Ca atare, suntem de părere că modificarea numărului de zile de școală ar trebui să reprezinte o măsură subsecventă unor reforme mult așteptate în sistemul de educație, precum cele menționate anterior.

De asemenea, atragem atenția asupra faptului că structura anului școlar nu trebuie să se muleze pe dorințele operatorilor din turism, ci viceversa. Educația reprezintă o piatră de temelie a oricărui stat, fiind necesar ca nevoile sistemului educațional și interesele elevilor să primeze în fața celor ale operatorilor din industria sporturilor de iarnă, evitând astfel adoptarea unor măsuri într-o logică strict afaceristă.

Indiferent de modul de împărțire al anului școlar, ne dorim o structură echilibrată a acestuia, în care diviziunile să fie aproximativ egale din punct de vedere al numărului de săptămâni de cursuri și solicităm cu fermitate Ministerului Educației să cheme la consultări reprezentanții elevilor, părinților și profesorilor pentru a identifica o structură echitabilă a anului școlar. Experiențele trecutului ne arată că deciziile care nu răspund cu adevărat nevoilor din teritoriu nu fac altceva decât să adâncească problemele cu care elevii, profesorii și părinții se confruntă zi de zi.

„Foarte puțin timp ne mai desparte de momentul adoptării structurii anului școlar 2022-2023, iar Ministerul Educației nu trebuie să mai amâne niciun moment demararea consultărilor cu partenerii de dialog social pe marginea acestei spețe. Așteptăm cu interes din partea decidenților o propunere concretă și asumată, care să asigure predictibilitate, echitate și echilibru, caracteristici esențiale pentru o structură centrată cu adevărat pe elev și pe nevoile acestuia, așa cum ne place să o caracterizăm.”, a declarat Robert Avram, președintele interimar al Consiliului Național al Elevilor.”

Alte articole

27 nov. 2023 7.58 am

Centrul INFOTRAFIC din Inspectoratul General al Poliției Române informează că la această oră , sunt închise din cauza condițiilor meteorologice mai multe tronsoane de drumuri naţionale. Totodată,…

24 apr. 2024 12.05 pm

Valentin Ștefan, directorul general al Poștei Române, a anunțat miercuri că pensiile vor fi livrate până de sărbătorile pascale. El a explicat că, în funcție de momentul în care vor intra…

23 mai 2024 7.23 pm

Guvernul a stabilit, joi, prin adoptarea unei ordonanţe de urgenţă, continuarea ajutorului pentru alimentarea cu energie a Republicii Moldova. Astfel, actul normativ prevede, ca în cazurile în care…

12 nov. 2022 12.37 pm

În data de 11.11.2022, prin punctele de fro­ntieră de la nivelul întregii ţări au efectuat formalitățile de control (atât pe sensul de intrare, cât şi pe cel de ieşire) aproximativ 160.400…

07 nov. 2023 5.56 pm

Ministerul Apărării a transmis, printr-o postare pe Facebook, că primele cinci aeronave F-16 ale Forţelor Aeriene Regale Olandeze au aterizat la Feteşti. Avioanele vor deservi Centrul European de…

30 sept. 2022 10.48 am

  Liderul partidului AUR, George Simion, a provocat un scandal noaptea trecută, în Piata Victoriei, care a culiminat cu o intervenție a forțelor de ordine. Toate scenele au fost surprinse în…