Primarul municipiului Constanța, Vergil Chițac, a participat, marți, 9 decembrie, la emisiunea de la Radio Sky, moderată de Florin Miunteanu, unde a vorbit despre traficul rutier, locurile de parcare, dar și despre proiectele de mobilitate urbană finanțate din fonduri europene.
Despre prioritizarea transportului în comun și benzile dedicate, primarul a declarat:
Aceste proiecte sunt făcute pe banii europeni. Sunt făcute pe mobilitate. Sunt niște cereri pe care trebuie să le întâlnim. Mi-am asumat lucrul ăsta, asta înseamnă că prioritizăm transportul în comun și dacă prioritizăm transportul în comun, banda 1 trebuie să fie dedicată cu transportul în comun.
Ediul-șef al municipiului Constanța a explicat logica din spatele acestor proiecte.
Pentru că unul din criteriile de eficiență ale proiectelor de mobilitate urbană este să determin cât mai mulți oameni să meargă cu transportul în comun. Adică să lase mașini acasă și să se gândească de două-trei ori dacă nu cumva e mai bine să urce în mijlocul de transport în comun, care este civilizat, care este electric, care este cu aer condiționat, și care pe banda 1, când pleacă de la Tomis Nord până la gară, merge rachetă și ajunge mult mai repede decât dumneavoastră cu mașina personală.
Primarul a abordat și problema poluării generate de traficul auto:
Cea mai mare poluare pe care o avem în orașul acesta, și nu numai în Constanța, este din cauza mașinilor personale. La asta adăugați faptul că s-au construit cartiere de locuit în zona periurbană, cum sunt Valu, Ovidiu sau Năvodari. Dimineața oamenii vin la serviciu și aduc copiii la școală, iar intrările în oraș sunt extrem de aglomerate, ceea ce crește poluarea.
Referitor la parcări și la soluțiile pentru rezolvarea acestei probleme, Chițac a subliniat:
Este normal să ne întrebăm ce facem cu mașinile. Dar o persoană atunci când își cumpără un automobil trebuie să se gândească unde îl va parca. Introducem studiile de fezabilitate pentru patru parcări care însumate totalizează 20 de milioane de euro. Studiiile de fezabilitate nu vor rezolva problema tuturor, dar sunt un prim pas.
Primarul a explicat și dificultatea parteneriatului public-privat pentru parcări:
Există și varianta parteneratului public-privat, dar dacă vin investitori privați să construiască parcări, foarte puțini oameni le vor folosi pentru că toți preferă domeniul public. Este o realitate!
Emisiunea a oferit constănțenilor o perspectivă detaliată asupra strategie orașului pentru mobilitate, parcări și infrastructură, dar și asupra dificultăților administrative și a soluțiilor pe termen lung propuse de Primăria Constanța.




