Dobrogea, una dintre cele mai bogate regiuni ale României în diversitate naturală, istorică și culturală, va avea începând cu anul 2027, propriul drum tematic – Via Dobrogeana, un traseu turistic și educațional ce se întinde pe peste 850 de kilometri, legând trei regiuni istorice, cinci județe și peste 130 de localități.
Inspirat de conceptul „Via Transilvanica”, dar si de mesajul de unitate al acestui proiect, “Drumul care uneste”, “Via Dobrogeana” este totusi un proiect cu o identitate proprie profund dobrogeană, proiectul promovează valorile de unitate, natură, cultură și diversitate etnică, sub mesajul „Drumul care continuă unirea”.
Ca fiu al Dobrogei, am simțit nevoia să pun și această regiune pe harta ‘Drumului care unește’. Via Dobrogeana este visul nostru devenit realitate – un drum viu, ce leagă oameni, locuri și tradiții”, a declarat Laurențiu Isopescu, președintele Asociației Via Dobrogeana și inițiatorul proiectului.
Traseul va trece prin locuri emblematice precum Delta Dunării, Cheile Dobrogei, litorlalul Marii Negre, dar si prin locuri mai putin cunoscute, mai putin promovate, Muntii Macinului, cetățile romane ale Dobrogei, manastiri, muzee tematice, crame, locuri de poveste, dar și prin comunități multiculturale unde conviețuiesc de secole peste 16 etnii.
Via Dobrogeana nu este doar un traseu turistic, ci un proiect național cu o puternică componentă ecologică și educativă. Printre programele sale se numără:
-„Părinte de traseu” – program educativ ecologic pentru școlile de pe traseu;
-„Împreună, restaurăm cetățile din nordul Dobrogei” – inițiativă pentru restaurarea cetăților Dinogetia, Arrubium și Troesmis;
-Evenimente tematice dedicate drumeției, ciclismului, tradițiilor, gastronomiei și vinurilor dobrogene.
Murfatlar Vinul – partener al valorilor dobrogene
Proiectul Via Dobrogeana este susținut de Murfatlar Vinul, unul dintre cei mai importanți producători de vin din România și un simbol al Dobrogei profunde. Implicarea Murfatlar Vinul nu este întâmplătoare – compania împărtășește aceleași valori de respect pentru natură, istorie și comunitate, promovând un model de turism sustenabil, autentic și responsabil. Prin sprijinul acordat proiectului, Murfatlar Vinul devine un ambasador al spiritului dobrogean, un partener care crede în legătura dintre tradiție, gust și peisaj, dintre om și pământul care îl hrănește.
Via Dobrogeana își propune să devină un brand turistic național și internațional, un model de dezvoltare durabilă a turismului și o sursă de educație civică pentru tineri.
Totodată, proiectul urmărește să răspundă unora dintre cele mai importante provocări ale turismului dobrogean:
–lipsa de promovare a numeroaselor obiective și locuri cu potențial turistic, adesea necunoscute publicului larg;
–fragmentarea și lipsa de coerență a ofertei turistice regionale – în care, tradițional, Tulcea a mizat pe Delta Dunării, Constanța pe Litoral, iar zonele interioare au rămas în umbră;
–și sezonalitatea accentuată a turismului din Dobrogea, concentrat aproape exclusiv în lunile de vară.
Prin conceptul său de traseu tematic și de turism pedestru, Via Dobrogeana extinde sezonul turistic pe aproape tot parcursul anului – din martie până în noiembrie – oferind vizitatorilor experiențe autentice, culturale și naturale, într-o Dobroge mereu vie și surprinzătoare.
Lansarea oficială a proiectului va avea loc pe 14 noiembrie 2025, de Ziua Dobrogei, impreuna cu partenrul nostru, Murfatla Vinul, ce impartaseste cu noi aceleasi valori ale Dobrogei, vom dezveli borna zero, o bornă simbol, un simbol, al drumului care unește comunitățile din această regiune.






