Marți, 10 iunie, absolvenții de liceu susțin prima probă scrisă a examenului de Bacalaureat 2025, la Limba și literatura română. Candidații au la dispoziție trei ore pentru rezolvarea subiectelor și nu pot părăsi sala până la expirarea timpului.
La subiectul III, elevii au avut de ales între operele lui Ion Creangă și Mihail Sadoveanu. La profilul Real, cerința a fost caracterizarea unui personaj, iar la Uman, analizarea relațiilor dintre personaje. Textul la prima vedere a fost considerat accesibil, iar subiectul II, care a vizat didascaliile, a fost apreciat de profesori ca fiind ușor.
Dacă și-au ales Ion Creagă au avut de făcut caracterizare a personajului, la Real, și relații între personaje, la Uman. Dacă și-au ales Mihail Sadoveanu, au avut „Baltagul” – caracterizare de personaj la Real, sau relații între personaje la Uman, scrie adevarul.ro.
Un profesor de Limba română a explicat că dificultatea constă în realizarea unei caracterizări corecte, care să includă statutul social, moral și psihologic al personajului, precum și în evidențierea relațiilor dintre personaje cu exemple concrete și citate relevante. Pentru o notă bună, elevii trebuie să redacteze un text coerent de minimum 400 de cuvinte.
Ministerul Educației a oferit pe parcursul anului școlar subiecte de antrenament și simulări pentru a pregăti candidații, iar subiectele și baremele vor fi publicate zilnic pe site-ul subiecte.edu.ro.
Structura probei – Limba și literatura română
Proba E.a) este structurată în trei subiecte, fiecare evaluând competențe diferite:
- Subiectul I – lucru cu un text la prima vedere, care poate fi narativ, descriptiv, explicativ sau argumentativ. Elevii trebuie să răspundă la întrebări de înțelegere a textului, vocabular, semnificații și structură.
- Subiectul II – redactarea unui text argumentativ pe o temă de actualitate sau legată de experiența personală a elevului. De obicei, tema vizează importanța unui subiect cultural, social sau educațional, iar elevii trebuie să argumenteze clar și coerent punctul lor de vedere, folosind exemple concrete și referințe din experiența personală sau din cunoștințele acumulate în timpul studiilor.
- Subiectul III – redactarea unui eseu literar, în care elevii trebuie să analizeze o operă literară studiată, să caracterizeze un personaj sau să discute despre teme și tehnici literare. Eseul literar pune accent pe capacitatea elevului de a argumenta pe baza unor cunoștințe literare solide, de a analiza structura unei opere și de a discuta despre teme, personaje și tehnici literare.