De astăzi, suntem oficial în spaţiul Schengen aerian şi maritim. Asta înseamnă că nu vom mai sta la cozi în faţa ghişeelor pentru controlul paşapoartelor, dar rămân valabile filtrele de securitate. La îmbarcare, vor fi controlate buletinele sau paşapoartele pentru a confirma identitatea pasagerului care deține biletul.
România intră în spațiul aerian și maritim Schengen. Pasagerii nu vor mai fi controlați la trecerea frontierei: 17 aeroporturi și 4 porturi vor opera în aceste condiții
Purtătorul de cuvânt al Companiei Naţionale de Aeroporturi, Valentin Iordache, adeclarat, astăzi, că prima cursă operată fără control de frontieră în Spațiul Schengen este, ironic, cursa Austrian Airlines de la Viena, făcând aluzie la faptul că Austria este una dintre țările care se opune aderării României la Schengen.
El a explicat că primii pasageri care au beneficiat de această nouă regulă au fost parte din pasagerii unei curse Lufthansa de la Frankfurt. Aproximativ 20 dintre aceștia au intrat în spațiul Schengen fără a fi supuși controlului de frontieră, deoarece s-a trecut de ora 0:00.
Primii pasageri care au intrat fără control de frontieră în această seară sunt o parte din pasagerii unei curse Lufthansa de la Frankfurt. Au fost 92 de pasageri. Circa 20 dintre aceştia nu au mai trecut prin controlul de frontieră, pentru că s-a făcut ora 0:00. Prima cursă integral operată fără control de frontieră din spaţiul Schengen este, uşor ironic, cursa Austrian Airlines de la Viena”, a declarat iordache.
Românii care călătoresc în statele din Spațiul Schengen nu vor mai trebui să treacă prin controlul de frontieră începând de duminică. Vor putea merge direct către porțile de îmbarcare, iar controalele vor fi făcute în baza unei analize de risc, cu dispozitive mobile de control pentru verificări în bazele de date operative, în cazul unor situații suspecte sau persoane urmărite.
Ministrul Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, a subliniat că decizia de extindere cu frontierele terestre va fi una politică, dar că procesul este ireversibil și că aderarea completă nu poate întârzia prea mult. Acesta a menționat că eforturile pentru aderarea și cu frontierele terestre sunt continue, desfășurate prin canale diplomatice și prin colaborarea cu partenerii strategici, iar perspectiva unei a doua etape depinde și de factori care nu sunt controlabili diplomatic.
Eforturile noastre pentru aderarea şi cu frontierele terestre sunt continue şi pe multiple canale diplomatice, precum şi prin munca din teren a Poliţiei de Frontieră şi a celorlalte structuri din Ministerul Afacerilor Interne. Sunt eforturi programate şi structurate care se desfăşoară în bune condiţii. Relaţiile de cooperare cu ministerul omolog austriac sunt foarte bune, la fel şi cu comisarul european şi celelalte ministere de interne din statele membre ale UE. Menţinem o comunicare continuă cu toţi partenerii noştri strategici pentru a sprijini eforturile de aderare completă la Schengen. Perspectivele celei de a doua etape depind însă şi de factori care nu sunt în sfera de intervenţie diplomatică a ţării noastre, de evoluţii şi conjuncturi politice externe.Decizia de extindere cu frontierele terestre va fi politică, la fel ca şi decizia privind Air Schengen. Dar, în egală măsură, sunt convins că procesul este ireversibil şi că realizarea lui completă nu poate întârzia prea mult”, a subliniat Predoiu.