Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat luni că a solicitat experților care lucrează la planurile cadru pentru liceu să le asigure o ventilație adecvată, având în vedere că elevii petrec deja multe ore la școală. Ea a subliniat că nu este posibil să existe un plan cadru care să implice o creștere a numărului de ore pentru elevi.
Întrebată despre stadiul planurilor cadru pentru liceu în cadrul unei conferințe de presă, Ligia Deca a explicat că a enunțat principii clare pe care le-a comunicat grupurilor de lucru responsabile cu elaborarea acestor planuri. Printre aceste principii se numără și necesitatea unei aerisiri a planurilor cadru și a programelor școlare, dat fiind faptul că se observă de mult timp o încărcare excesivă a elevilor și o prelungire a timpului petrecut la școală.
Ministrul a subliniat că, indiferent de variantele propuse de experți, este esențial ca un plan cadru să nu implice o creștere a numărului de ore pentru elevi. De asemenea, a menționat că pentru elevii din ultimii doi ani de liceu ar putea fi implementată o mai mare individualizare a planurilor cadru, pentru a le oferi posibilitatea de a alege opțiuni care să se potrivească mai bine intereselor și planurilor lor de carieră.
Atunci când am mai fost întrebată recent despre planurile cadru, am enunţat nişte principii pe care le-am avut în vedere şi pe care le-am şi prezentat grupurilor de lucru atunci când ne-am întâlnit iniţial, după ce au fost formate, cu coordonatorii acestor grupuri de lucru. Şi am rugat, pe de o parte, să existe o aerisire a planurilor cadru şi a programelor şcolare, pentru că este reclamată de multă vreme încărcarea pe care o avem şi faptul că deja elevii petrec foarte multe ore la şcoală. Am spus că indiferent de variantele care vor rezulta din munca experţilor, nu putem să avem un plan cadru care înseamnă o încărcare suplimentară orară pentru elevi”, a afirmat Ligia Deca.
În plus, Ligia Deca a accentuat importanța personalizării și individualizării planurilor cadru, mai ales în cazul învățământului tehnologic și tehnologic dual, pentru a face aceste rute mai atractive pentru elevi și pentru a le oferi posibilitatea de a obține calificări corespunzătoare pregătirii lor.
Ministrul a concluzionat că variantele intermediare propuse inițial nu respectau toate aceste principii, iar în consecință a cerut grupurilor de lucru să reevalueze și să ajusteze propunerile în conformitate cu aceste criterii. Consideră că acest efort suplimentar de timp este justificat pentru a obține planuri cadru conforme cu obiectivele și principiile legislative ale învățământului preuniversitar.
O a doua chestiune este legată de personalizarea şi individualizarea planurilor cadru, pentru că vorbim despre liceu, mai ales pentru ultimii doi ani de liceu ne dorim să existe o opţionalitate mai mare pentru ca elevul să se apropie de ruta pe care doreşte să o urmeze şi poate mai departe, fie în zona profesională, fie în învăţământul superior.
Şi un al treilea principiu care ţine de noile planuri cadru pentru învăţământul tehnologic şi tehnologic dual, unde să putem permite acele intrări şi ieşiri multiple cu nivelul de calificare corespunzător pregătirii, tocmai pentru a reda atractivitatea acestei rute. Variantele intermediare care mi-au fost prezentate nu respectau cele trei principii, cumulativ, şi atunci am rugat grupurile de lucru să reanalizeze.
Dacă acest lucru mai durează puţin, cred că merită sacrificiul de timp pentru a avea totuşi nişte planuri cadru aşa cum ni le dorim şi aşa cum menţionează şi principiile din legea învăţământului preuniversitar”, a mai transmis Ligia Deca.