Ultimele stiri

CCR amână pentru 4 februarie analiza sesizării care poate bloca majorarea taxelor locale din 2026

Sursă foto: ccr.ro

Majorarea taxelor locale și a taxelor auto nu va mai intra în vigoare de la 1 ianuarie, după ce Curtea Constituțională a amânat pentru februarie 2026 dezbaterea contestației depuse de AUR, notează Digi24.

Și creșterea taxelor pe proprietate, inclusă în pachetul 2 de măsuri fiscale și programată inițial pentru 1 ianuarie 2026, a fost amânată. Noua dată de aplicare va fi stabilită la o dată ulterioară.

Proiectul propunea ca impozitul pe locuințe va crește semnificativ de la 1 ianuarie, cu aproape 80%. Pentru un apartament de trei camere din București pentru care impozitul a fost anul acesta de 198 de lei, anul următor proprietarul ar fi urmat să plătească 355 de lei.

Concret, proiectul de lege propune actualizarea valorilor impozabile din Codul Fiscal de 2,68 ori, indiferent de tipul clădirii (cadre de beton, lemn, etc). Valorile prevăzute acum sunt cele din 2015, dar între timp au fost actualizate cu inflația.

Nou mecanism de impozitare pentru mașini

Proiectul propune un nou mecanism de impozitare și pentru mijloacele de transport, astfel încât să existe o diferențiere între vehiculele mai poluante și cele mai puțin poluante, pe principiul „poluatorul plătește”.

În urma unui studiu elaborat cu sprijinul Băncii Mondiale, au fost făcute propuneri de impozitare luându-se în calcul capacitatea cilindrică și norma de poluare.

Formula de calcul se aplică primelor opt categorii de mijloace de transport cu tracțiune mecanică:

  • Motociclete, tricicluri, cvadricicluri și autoturisme cu capacitatea cilindrică de până la 1.600 cm3, inclusiv;
  • Motociclete, tricicluri și cvadricicluri cu capacitatea cilindrică de peste 1.600 cm3;
  • Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 1.601 cm3 și 2.000 cm3 inclusiv;
  • Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2.001 cm3 și 2.600 cm3 inclusiv;
  • Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2.601 cm3 și 3.000 cm3 inclusiv;
  • Autoturisme cu capacitatea cilindrică de peste 3.001 cm3;
  • Autobuze, autocare, microbuze;
  • Alte vehicule cu tracțiune mecanică cu masa totală maximă autorizată de până la 12 tone, inclusiv.

Pentru fiecare categorie de mijloc de transport cu tracțiune mecanică se diferențiază un impozit în funcție de două criterii: capacitate cilindrică (în lei/200 cm3) și norma de poluare.

Sunt 8 norme de poluare de la cea mai poluantă, non-euro, la cea mai nepoluantă: E0/Non-euro, E1, E2, E3, E4, E5, E6, Hibride cu nivel de emisii mai mare de 50g CO2/km.

Astfel, pentru o mașină cu motor de 1,6-2,0 litri cu normă de poluare E0-E3, impozitul ar fi între 237,6 lei și 297 de lei.

Pentru o mașină cu aceeași motorizare, dar cu normă de poluare Euro 4, impozitul ar fi între 228 de lei și 285 de lei.

Pentru o mașină cu aceeași motorizare 1,6-2,0 litri, cu normă de poluare Euro 5, impozitul ar fi 213 lei și 267 lei.

Lasati un comentariu