Noul an școlar a debutat într-un climat de frustrare și nesiguranță, pe fondul unor măsuri legislative contestate și al nemulțumirii crescânde a cadrelor didactice. Profesorul Merito Cătălin Zaman, recunoscut pentru activitatea sa inovatoare și pentru rezultatele obținute de elevii săi la competiții școlare, atrage atenția că transformările recente afectează grav întregul proces educațional.
Profesorii noștri nu au cum să fie fericiți în contextul schimbărilor din ultimele două luni. Drepturile dascălilor au fost călcate în picioare, iar mesajele oficiale au fost parcă tot mai provocatoare și mai umilitoare”, spune Zaman.
El denunță acuzațiile potrivit cărora profesorii ar contribui la deficitul bugetar sau ar fi „prea bine plătiți” pentru plata cu ora: „Ni se spune că trebuie să muncim mai mult, cu norme mai mari și mai mulți copii în clasă – uneori peste 30 de elevi.”
Profesorii muncesc frecvent peste cele 40 de ore reglementate: de la participarea la olimpiade și concursuri care se încheie târziu seara, până la materiale didactice cumpărate din propriile resurse. „Pentru a face o oră atractivă și modernă sunt necesare fișe, resurse și suporturi pe care profesorii le plătesc din buzunarul propriu, niciodată decontate”, subliniază Zaman.
Elevii, victimele colaterale
Situația tensionată lovește direct și în elevi. Bursele de excelență dispar, bursele de merit se reduc, iar incertitudinea planează asupra întregului proces educațional. „Elevii noștri nu au cum să fie fericiți în aceste zile. Sunt copii de clasa pregătitoare, de clasa a V-a, de clasa a IX-a, care meritau o primire frumoasă și se trezesc direct în bănci, fără o întâmpinare măcar”, afirmă profesorul.
Zaman atrage atenția și asupra presiunii exercitate asupra directorilor și inspectoratelor, nevoite să implementeze comasări, reduceri de posturi și norme de predare mai mari. „Am întâlnit colegi care au schimbat o navetă de 10 km cu una de 60, sau care au fost obligați să ia în completare materii pe care nu le-au predat niciodată. Cum putem construi astfel un învățământ modern?”, întreabă retoric profesorul.
Deși recunoaște legitimitatea nemulțumirilor, Zaman se delimitează clar de formele de protest radicale.
Nu pot fi de acord cu ideea ca profesorii să intre la clasă și să scrie doar titlul lecției pe tablă, fără să predea. Mi se pare o formă de protest pașnică și imorală, care nu va putea aduce nimic niciodată.”
Mesaj către profesori: „Să nu uităm de ce am ales să facem asta”
În final, profesorul transmite un mesaj de responsabilitate către colegii săi: „Indiferent de transformările prin care trece Educația, standardele actului educativ trebuie să rămână ridicate. Le suntem datori asta copiilor, părinților și, nu în ultimul rând, nouă. Să nu uităm nicio clipă DE CE AM ALES SĂ FACEM ASTA!”
Cătălin Zaman, profesor de limba română, fost director al Școlii Gimnaziale Clondiru (Buzău), a obținut distincția Merito în 2021, după ce peste jumătate din elevii săi au luat medii peste 9 la Evaluarea Națională. Din septembrie, el este director al Colegiului Național „Mihai Eminescu” din Buzău, liceul pe care l-a absolvit în urmă cu 23 de ani.