Consiliul Local al municipiului Constanța s-a reunit joi, 28 august, în ședință ordinară desfășurată online, pentru a dezbate 29 de proiecte de hotărâre. Printre acestea s-a numărat și Proiectul de hotărâre nr. 321/2025, inițiat de primarul Vergil Chițac, privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a serviciului de administrare a cimitirelor publice.
Discuțiile pe marginea documentului au fost aprinse, în special din cauza eliminării mai multor articole care vizau obligațiile operatorilor ce vor administra cimitirele.
Consilierul local Felicia Ovanesian a atras atenția că regulamentul a fost „subțiat” considerabil, de la 90 la 78 de articole, cele eliminate referindu-se în mare parte la sancționarea sau responsabilizarea operatorilor.
La proiectul acesta se lucrează din 2021, a avut o formă finală în 2022, care a hack-uită dramatic, în sensul că din 90 de articole au rămas 78, iar articolele care sunt scoase, au legătură cu obligațiile operatorilor care vor prelua gestiunea delegată. Ca să dau un singur exemplu, se sancționează persoana în stare de ebrietate care intră în cimitir, dar nu se sancționează operatorul care a permis ca persoana să pătrunsă în cimitir. Regulamentul nu este nici pe departe ceea ce trebuie să fie”, a spus Ovanesian.
Reprezentantul Serviciului de Gestionare a Cimitirelor a explicat că anumite prevederi criticate vor fi introduse ulterior în caietul de sarcini, odată cu delegarea gestiunii.
Unele propuneri, cum este cea privind atribuirea unui singur loc de veci pentru o persoană, se pot aplica. Altele vor fi transpuse în caietul de sarcini al operatorului care va câștiga delegarea. În privința sancțiunilor, juridicul a semnalat probleme privind cuantumul amenzilor din regulamentele anterioare. Regulamentul nu este perfect, dar poate fi ajustat”, a spus acesta.
Ovanesian a replicat: „Poliția Locală nu poate aplica sancțiuni în baza unui caiet de sarcini. Una este răspunderea contractuală și alta contravențională. Fapta și sancțiunea trebuie să rezulte clar din regulament”.
Amendamente respinse pe bandă rulantă
În cadrul ședinței, secretarul general a citit amendamentele depuse, majoritatea formulate de Felicia Ovanesian. Toate au fost respinse, în pofida sprijinului parțial primit de la alți consilieri:
- Amendamentul 1 – privind acordul de înhumare doar pentru rude de grad îndepărtat – a obținut 12 voturi pentru și 12 abțineri, fiind respins.
- Amendamentul 2 – posibilitatea ca operatorul să asigure contra cost îngrijirea locului de veci – respins (12 voturi pentru, 13 abțineri).
- Amendamentul 3 – introducerea de penalități pentru operatorii care nu își respectă obligațiile – respins (10 voturi pentru, 12 abțineri).
- Amendamentul 4 – completarea cu indicatori de performanță și penalități – respins (11 voturi pentru, 13 abțineri).
- Amendamentul 5 – privind sancțiuni contravenționale suplimentare – respins (12 voturi pentru, 12 abțineri).
Înaintea votului, Ovanesian a avertizat că documentul este mai slab decât cel anterior.
Vom avea un regulament crunt. Operatorii nu au nici obligații, nici sancțiuni clare. Regulamentul vechi era mai bun decât cel pe care îl adoptăm acum. Toate cimitirele vor ajunge cocina care este în momentul de față Cimitirul Central”.
În ciuda criticilor, Proiectul de hotărâre nr. 321/2025 a fost adoptat cu 19 voturi pentru, unul împotrivă și cinci abțineri. Prin această decizie, a fost abrogată și HCL nr. 69/2010, care reglementa până acum organizarea și funcționarea cimitirelor publice din municipiu.