Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a adoptat miercuri seara, după o dezbatere maraton de zece ore, o serie de modificări majore ale Codului de reglementare a conținutului audiovizual, introducând restricții importante în domeniul publicității și extinzând protecția minorilor inclusiv la serviciile media la cerere. Potrivit Pagina de Media, printre modificări se numără și interzicerea prezenței vedetelor în reclamele pentru jocuri de noroc difuzate la televizor, radio sau online.
Interzicerea vedetelor în reclamele la jocuri de noroc
Una dintre cele mai importante prevederi adoptate este interzicerea folosirii personalităților publice în reclamele pentru jocuri de noroc difuzate pe TV, radio și online. Măsura vizează persoane din domenii precum sportul, cultura, știința, dar și influenceri sau alte figuri cu notorietate online.
Este interzisă difuzarea de publicitate pentru jocuri de noroc în care sunt prezente personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive sau de alte persoane, care, datorită notorietăţii în mediul online, pot încuraja participarea la astfel de jocuri”, prevede noul articol 110, alineatul 7 din Codul Audiovizual, potrivit Pagina de Media.
Prevederea a fost intens contestată de industrie. Companii precum Winbet, Kaizergaming și Federația Organizatorilor Jocurilor de Noroc, dar și instituții precum Federația Română de Fotbal, au propus diverse amendamente, de la permisiunea de a folosi vedete în campanii de responsabilitate socială, până la eliminarea completă a articolului. Toate propunerile au fost respinse în unanimitate.
Vicepreședintele CNA: „Este un cod curajos, mai aproape de realitate”
Vicepreședintele CNA, Valentin Jucan, a declarat pentru Agerpres că acest cod este rezultatul unei munci îndelungate și extensive.
A fost un cod foarte greu, o muncă foarte lungă, am ascultat pe toată lumea şi cred că cel mai important de menţionat este că este un cod mult mai aproape de realitate, curajos şi care aduce nu doar clarificări care ţin de radiodifuzori, ci vine şi în întâmpinarea protejării publicului”, a declarat Valentin Jurcan.
Noile reguli se aplică și serviciilor de streaming
O noutate importantă o reprezintă extinderea aplicabilității Codului și la serviciile media audiovizuale la cerere. CNA precizează că aceste platforme trebuie să respecte regulile privind protecția minorilor în cazul conținutului și reclamelor legate de jocuri de noroc:
Programele audiovizuale care conţin jocuri de noroc, precum şi spoturile publicitare care promovează astfel de jocuri, trebuie să se difuzeze cu respectarea protecţiei minorilor.”
Noi reguli și pentru publicitatea farmaceutică
Modificările includ și restricții importante în publicitatea farmaceutică, potrivit fostei președinte CNA, Monica Gubernat: „Se interzice publicitatea de către farmacii pe baza promoțiilor la suplimente, dispozitive sau diverse tratamente medicale”.
Totodată, suplimentele alimentare și dispozitivele medicale vor fi supuse acelorași interdicții ca și medicamentele fără prescripție medicală, pentru a proteja consumatorii de posibile mesaje înșelătoare, notează stirileprotv.ro.
Mesaje de interes public și actualizarea comunicării
Codul prevede și modificarea tuturor mesajelor de interes public care precedau calupurile publicitare. Scopul este de a actualiza modul în care publicul este informat, conform noilor realități din media.
Potrivit Consiliului Național al Audiovizualului, documentul va fi transmis spre Monitorul Oficial la începutul săptămânii viitoare. După publicarea în Monitorul Oficial, decizia va fi postată pe site-ul CNA, moment în care noile prevederi vor intra în vigoare.