Sindicatul Liber al Navigatorilor din Transportul Maritim anunță că, în acest an, aproximativ 7.000 de marinari români își petrec sărbătorile de iarnă departe de casă, aflați la bordul navelor comerciale.
Potrivit sindicaliștilor, anul 2025 a fost un an complex, atât din perspectiva provocărilor întâmpinate de navigatori, cât și din cea a cooperării instituționale privind formarea profesională și reglementările din domeniu. La nivel global, numărul navigatorilor este estimat la circa 1,85 milioane, în timp ce România mai are aproximativ 16.000 de marinari activi, în scădere față de anul 2020, alături de peste 4.400 de angajați din personalul auxiliar.
Un aspect pozitiv pentru viitor îl reprezintă majorările salariale negociate la nivel internațional. În urma discuțiilor dintre Federația Internațională a Lucrătorilor din Transporturi (ITF) și armatori, salariile navigatorilor vor crește cu 3,5% net în 2026, urmând ca în 2027 să fie aplicată o nouă majorare de 1,5%. De asemenea, au fost îmbunătățite substanțial compensațiile acordate în caz de invaliditate permanentă sau deces, în beneficiul marinarilor și al familiilor acestora, scrie news.ro.
Contextul geopolitic a avut un impact semnificativ asupra transportului maritim. Conflictele din regiunea Mării Negre și din estul Mării Mediterane, inclusiv tensiunile din zona Mării Roșii, au dus la devieri ale rutelor comerciale, întârzieri în aprovizionare și creșterea costurilor de transport. Nave comerciale au fost expuse riscurilor de securitate, ceea ce a amplificat presiunea asupra echipajelor aflate în serviciu.
În 2025, mai multe zone maritime au fost menținute la niveluri ridicate de risc, iar lanțurile de aprovizionare au continuat să funcționeze pe trasee mai lungi și mai costisitoare. Transportul pe mare a devenit mai scump, iar timpul necesar livrării mărfurilor a crescut, în condițiile în care aproximativ 90% dintre produsele utilizate la nivel global au o componentă de transport maritim. Totodată, costurile asigurărilor pentru mărfurile transportate au atins maximele ultimilor ani.
Sindicatul atrage atenția și asupra problemelor cu care s-au confruntat navigatorii români, cele mai frecvente fiind legate de întârzierea repatrierii, plata salariilor și creșterea numărului de accidente la bord, pe fondul reducerii echipajelor, oboselii și stresului acumulat. Deși numărul sesizărilor a scăzut cu aproximativ 10%, acestea rămân la un nivel ridicat.
Printre cazurile gestionate de SLN în acest an se numără: 124 de situații de neplată sau plată întârziată a salariilor; 201 cazuri privind repatrierea marinarilor; 12 accidente sau îmbolnăviri; 25 de cazuri legate de neacordarea concediilor medicale sau a compensațiilor; 106 alte sesizări diverse.
În urma intervențiilor sindicale, au fost recuperate peste 250.000 de dolari pentru navigatorii afectați de neplata drepturilor salariale sau a compensațiilor.
La nivel global, industria shippingului se confruntă în continuare cu o criză de personal calificat, în special în rândul ofițerilor. Estimările indică un deficit de aproximativ 60.000 de ofițeri în 2025, care ar putea depăși 90.000 până în 2030, în contextul extinderii capacităților de transport maritim.




