Site icon ConstanțaTV

Transportul public rămâne paralizat în Constanța: CT BUS în grevă, șoferii cer demisia conducerii

Sursă foto: captura video

Astăzi, 16 decembrie 2025, municipiul Constanța a fost paralizat de un protest spontan declanșat de angajații CT BUS, care au început acțiunea în jurul orei 4 dimineața, cu o oră înainte ca autobuzele să iasă pe traseu. Călătorii au așteptat ore în șir în stații, mulți dintre ei relatând pe rețelele sociale nemulțumirea față de lipsa transportului public.

Angajații reclamă nerespectarea Contractului Colectiv de Muncă (CCM) semnat în august 2025 și cer demisia directorului general Fănel Popa, numit recent în funcție. Dintre revendicările neîndeplinite se numără: prima de Crăciun, prima de Paște, acordarea voucherelor de vacanță și menținerea valorii bonurilor de masă la nivelul anilor precedenți.

După ce oamenii s-au adunat în curtea CT BUS și au cerut demisia conducerii, au urmat mai multe runde de negocieri. Directorul Fănel Popa a refuzat să-și dea demisia, în timp ce angajații au pătruns în birourile conducerii, continuând să ceară în mod repetat plecarea acestuia. La fața locului au fost prezenți și Ovidiu Cupșa (AUR) și avocatul Emil Tatu, reprezentant al sindicatelor CT BUS.

În ciuda tensiunilor, angajații și-au cerut scuze călătorilor afectați de blocarea transportului. CT BUS a emis un comunicat abia în jurul orei 8:00, după mai bine de patru ore de protest, anunțând că acțiunea este în desfășurare.

Protestul de astăzi nu vine „din senin”. În ultimele luni, șoferii au semnalat probleme financiare și de organizare, precum întârzierea plății orelor suplimentare, reducerea sau eliminarea unor linii, precum și tăieri de beneficii pentru personal. În data de 10 decembrie, Consiliul Local a aprobat reorganizarea CT BUS, inclusiv reducerea a 26 de posturi, măsură contestată de liderii sindicali, care au spus că nu au fost consultați.

Pentru a preveni eventuale incidente și pentru asigurarea ordinii publice, la fața locului au fost mobilizați și jandarmii. Situația rămâne tensionată, iar reluarea transportului public nu are un termen clar.

Polițiștii și jandamii au intervenit la protestul CT BUS 

Astăzi, în jurul orei 13:45, polițiști din cadrul Poliției municipiului Constanța – Secția 4 au fost sesizați prin apel 112 de un bărbat în vârstă de 58 de ani, care a reclamat că nu i s-ar fi permis accesul în afara biroului de către alte persoane.

La fața locului, polițiștii au constatat că apelul a fost generat pe fondul unor discuții în contradictoriu între conducerea companiei și organizațiile sindicale, cu ocazia unui protest organizat la o firmă de transport din municipiu. Apelantul a precizat că nu dorește să depună plângere și nu solicită întocmirea unui formular de evaluare a riscului.

Conflictul a fost aplanat de polițiști, iar pentru asigurarea ordinii publice, la fața locului au intervenit și jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Județean Constanța.

Poziția Primăriei Constanța: „Protestul spontan nu respectă cadrul legal”

Reprezentanții Primăriei au calificat protestul drept ilegal, subliniind că nu a fost notificat conform legislației privind conflictele de muncă. Totodată, Primăria susține că și-a îndeplinit integral obligațiile financiare față de CT BUS pentru 2025 și că au fost făcute recomandări clare de eficientizare și reorganizare a companiei. Auditul extern indică o supradimensionare a personalului TESA, care reprezintă 11% din angajați, față de recomandările europene de 5%, și un procent de 70% din cheltuieli alocat salariilor, mult peste nivelul optim de 30–50%.

Protestul spontan declanșat astăzi la CT BUS S.A. nu respectă cadrul legal în vigoare privind organizarea conflictelor de muncă și nu a fost notificat conform prevederilor legale, motiv pentru care acesta poate fi calificat drept un protest ilegal. Situația semnalată reprezintă o problemă de management la nivelul operatorului de transport public, iar responsabilitatea gestionării relațiilor de muncă, a politicilor salariale și a dialogului social revine conducerii CT BUS S.A., în conformitate cu atribuțiile stabilite prin contractul de delegare a gestiunii serviciului. Municipalitatea subliniază că și-a îndeplinit integral obligațiile financiare față de operatorul de transport public pentru anul 2025. CT BUS S.A. a primit sumele prevăzute în buget, aprobate conform legii, fără întârzieri sau diminuări. De asemenea, Primăria Municipiului Constanța a formulat recomandări clare, fundamentate pe concluziile unui audit extern independent, specializat și cu experiență, realizat în conformitate cu prevederile contractuale. Aceste recomandări vizează eficientizarea activității, echilibrarea cheltuielilor și îmbunătățirea managementului financiar și operațional al societății. Printre măsurile recomandate se numără regândirea statului de funcții, având în vedere faptul că o parte dintre posturi se suprapun sau presupun activități și responsabilități similare. Totodată, este necesară echilibrarea structurii de personal pe categorii. Exemplele de bună practică arată că un operator bine administrat are o pondere a personalului TESA de aproximativ 5% din totalul numărului de angajați, în timp ce, în cazul CT BUS S.A., personalul TESA reprezintă aproximativ 11%, peste valorile recomandate. Prin urmare, o ajustare a organigramei este imperios necesară. În ceea ce privește repartizarea cheltuielilor, auditul relevă faptul că, în mod normal, cheltuielile cu salariile ar trebui să reprezinte până la 50% din totalul cheltuielilor, comparativ cu aproximativ 70%, cât se înregistrează în prezent la CT BUS S.A. Din perspectiva unui operator eficient, acest procent este considerat foarte ridicat și neobișnuit de mare. În mod uzual, la nivel european și național, în condițiile unei bune administrări, cheltuielile cu personalul se situează între 30% și 50% din total. Primăria Municipiului Constanța consideră inacceptabilă deturnarea nemulțumirilor interne către un scop politic, cu afectarea directă a cetățenilor municipiului, care depind zilnic de serviciul public de transport. Blocarea activității CT BUS S.A nu reprezintă o soluție și nu poate fi justificată în condițiile în care finanțarea a fost asigurată, iar cadrul de dialog instituțional există. Municipalitatea rămâne deschisă dialogului, însă solicită respectarea legii, asumarea responsabilităților manageriale și protejarea interesului public, a transmis Primăria Constanța.

Chițac a catalogat protestul ca fiind motivat politic”

Primarul Vergil Chițac a catalogat protestul ca fiind motivat politic, acuzând implicarea avocatului Emil Tatu și a unor membri ai fostei conduceri a primăriei, spunând că acțiunea delegitimează revendicările angajaților, chiar dacă aceștia cer demisia directorului.

Sub aparența unui conflict spontan de muncă, invocând niște prevederi din contractul colectiv de muncă, din câte înțeleg, nu este chiar așa cum se spune. Am discutat și cu managementul companiei, dar, sub această aparență, ei au declarat o grevă. Nu vorbim despre legalitate sau nelegalitate, ci despre imoralitatea grevei. Vorbesc despre faptul că, din punctul meu de vedere – și sunt convins de acest lucru –, această grevă este motivată politic. Vă dau două argumente. Primul: în fruntea sau alături de acest sindicat se află un avocat pe numele lui Tatu, un activist politic înverșunat, un impostor și un ipocrit, care, din 2021, de când am venit în primărie și făceam lucrările acelea de anvergură sau schimbam infrastructura de apă și canalizare, a fost în fruntea unor demonstrații împotriva mea. Al doilea: se erijează într-un coleg de-al vostru, om de televiziune, care, într-o emisiune pe care o moderează în fiecare seară, nu contenește să-mi aducă fel și fel de acuzații dintre cele mai aberante. Este cunoscut de toată lumea – nu cred că este un secret – faptul că are ambiții politice. Acest lucru mă face să cred că această grevă este motivată politic. În plus, faptul că a fost scos în față numele domnului Niță, foarte apropiat de vechea conducere a primăriei, cunoscut foarte bine – nu vreau să elaborez mai mult –, este încă un motiv care mă face să cred că scopul este unul politic. Acest lucru delegitimează întregul protest. Bun, dar, până la urmă, oamenii cer demisia, a declarat Vergil Chițac, într-un interviu la o publicație locală.

Precizăm că Emil Tatu moderează emisiunea „Între alb și negru”, transmisă live la Constanța TV, în fiecate joi, de la ora 20:00, în cadrul căreia, alături de invitați, sunt dezbătute atât problemele locale (politice, administrative și sociale) cu care se confruntă constănțenii, cât și cele de interes național, cu impact direct asupra municipiului Constanța.

Felicia Ovanesian: „CT Bus se duce pe copcă”

Consilierul local Felicia Ovanesian s-a declarat solidară cu protestul angajaților, subliniind că nu este vorba doar despre autobuze, ci despre respectarea drepturilor muncitorilor și funcționarea serviciului public de transport.

Astăzi nu s-a oprit doar transportul public. S-a oprit încrederea. Șoferii CT BUS s-au strâns la sediul companiei, într-un protest spontan. Reclamă că nu se respectă CCM-ul semnat în vara acestui an, acuză lipsa de transparență și dialog și cer demisia directorului general, acuzat de primar de management defectuos, dar care doar ce a „câștigat” un nou mandat. Adevărul dur e că protestul de azi nu vine “din senin”. În ultimele luni, au fost prea multe semnalele despre criză financiară (risc de tăiere a tichetelor de masă și plata orelor suplimentare cu întârziere, linii eliminate sau reduse). Iar pe 10 decembrie, Consiliul Local a votat reorganizarea (inclusiv reducerea a 26 de posturi), în timp ce liderii sindicali au spus public că nu au fost consultați și că nu au avut acces la organigramă decât “căutând-o pe site”. Apoi , în spațiul public a apărut o scrisoare anonimă despre problemele CT Bus, iar reacția conducerii a fost declanșarea unei verificări interne. Se caută detractorul, adică. Ideea este că atunci când șoferii spun “nu mai ieșim pe traseu”, nu e o știre despre autobuze. E un avertisment că administrația a lăsat o companie publică să ajungă la limită. solicit de ceva vreme măsuri care, dacă nu se iau astăzi, CT Bus se duce pe copcă:
– Negocieri primărie – consilieri – management – sindicate, cu concluzii publice și termen clar (24–48h).
– Transparență totală pe documentele-cheie
– Plan de finanțare și performanță pe 2026, ca să nu mai “cârpim” din drepturile oamenilor și din nervii călătorilor.
Constanța are nevoie de CT BUS funcțional. Și angajații au nevoie de respect. Iar călătorii au dreptul la un serviciu public predictibil. Și performant. CT BUS este, pentru mine, COMPANIA DE IMPORTANȚĂ STRATEGICĂ. ȘI nu mai pot permite să fie condusă de diletanți și tăvălită în noroi de incompetenți. Desigur, distribuirile ajută mult! Constănțenii merită să știe adevărul!, a scris Felicia Ovanisian pe Facebook.

Situația CT BUS se agravează de ani de zile, cu conflicte și proteste repetate. Astăzi, transportul public a fost blocat ore întregi, iar directorul Fănel Popa refuză să demisioneze, în ciuda presiunii angajaților.

Angajații cer respectarea CCM-ului, transparență în management și soluții financiare și operaționale pentru 2026, în timp ce călătorii constănțeni continuă să sufere din cauza unei companii publice aflate la limită.

Directorul Fănel Popa refuză să-și dea demisia

După mai multe ore de discuții tensionate, directorul companiei, Fănel Popa, a refuzat să își dea demisia. Acesta a ieșit de la negocieri alătui de Lavina Anton și Costela Vlahbei, ambele membre ale CA-ului companiei.

Este alegerea protestatarilor legată de această acțiune. Este decizia protestatarilor, pentru că sunt nemulțumiți de deciziile pe care eu le iau – decizii care sunt corecte și esențiale pentru organizație. Trebuie să fim sustenabili, oamenii trebuie să înțeleagă că au și obligația de a-și îndeplini datoria așa cum trebuie. Îmi spuneți acum că trebuie să fac un pas în spate într-un cadru nelegal, complet nelegal? Nu am de demisionat Este foarte clar că, dacă autobuzele nu ies pe traseu, CT BUS nu realizează venituri, iar oamenii nu pot fi plătiți. Dumneavoastră amenințați! Amenințați călătorii și populația Constanței, nu pe noi! Este decizia mea și nu trebuie să o justific în fața dumneavoastră, a declarat Fănel Popa.

În urma discuțiilor tensionate și a protestului angajaților CT Bus, directorul companiei, Fănel Popa, a transmis că analizează toate situațiile pentru dezamorsarea conflictului spontan.

Trebuie să transmit, în primul rând, constănțenilor care utilizează transportul public în comun, că la acest moment analizăm toate situațiile privind dezamorsarea conflictului apărut spontan. Totodată, nu îmi voi da demisia sub presiunea unei mase care, din punctul meu de vedere, trebuia să fie pe traseu pentru constănțeni, pentru Constanța și nu pentru CT Bus. Repet încă o dată: nu voi da demisia. Așa cum ne-au transmis și liderii sindicali, acesta nu este un protest sindical, nu este o grevă, este un protest spontan, a precizat el.

Protestul va continua și mâine!

Popa avertizează constănțenii că există posibilitatea ca transportul public să nu fie disponibil mâine, întrucât angajații companiei ar putea relua protestul.

Transmitem constănțenilor să-și ia măsurile necesare, pentru că noi încercăm în continuare să dezamorsăm conflictul spontan. Probabil ne așteaptă o noapte albă. Sunt prezent de la primele ore ale dimineții și monitorizez situația. Există posibilitatea ca între 6:00 și 8:00 să nu avem transport public. Repet, recomand constănțenilor să-și ia măsurile de siguranță, a încheiat directorul CT Bus.

Consiliul de Administrație al companiei CT Bus încă nu s-a întrunit azi în ședință. Costela Vlahbei, membru în Consiliul de Administrație și secretar al Partidului AUR Constanța, s-a implicat în scandal și a spus că nu înțelege ce vor protestatarii.

Pentru a putea lua o decizie a Consiliului de Administrație, avem nevoie de liniște și de timp. Momentan, nu am reușit acest lucru, deoarece în clădire au pătruns salariații societății, iar cadrul nu a fost unul potrivit pentru pregătirea unei ședințe în această manieră. Nu am înțeles până la ora de față ce vor salariații: prima de Crăciun, revenirea la organigramă sau demisia celor doi directori. Nu au fost solicitări exprese. Am cerut 10 minute pentru discuții, dar nu se poate acționa în această manieră. Este o situație care ne-a pus în pericol, a spus Costela Vlahbei, membru CA al CT BUS.

Situația de la CT BUS rămâne tensionată, iar reluarea circulației va depinde de deciziile șoferilor și de capacitatea conducerii de a ajunge la un acord real cu angajații.

Exit mobile version