Miniștrii de Finanțe din statele membre UE au convenit vineri, 12 decembrie 2025, ca începând din iulie 2026 să se aplice o taxă vamală de 3 euro (aproximativ 3,52 dolari) pentru coletele cu valoare sub 150 de euro importate în cele 27 de țări ale blocului comunitar. Măsura vizează în special platformele de comerț online din China, precum Shein, Temu și AliExpress, potrivit agenției DPA.
Această taxă va fi temporară și va rămâne în vigoare până în 2028, moment în care toate importurile, indiferent de valoarea lor, vor fi supuse taxelor vamale, a comunicat Comisia Europeană. Decizia a fost motivată de faptul că actuala scutire pentru coletele mici creează condiții de concurență inechitabile pentru comercianții europeni și ridică probleme legate de sănătate, siguranță, fraudă și impactul asupra mediului.
Datele arată că, în 2024, aproximativ 4,6 miliarde de colete cu valoare mică au intrat în UE, echivalentul a 12 milioane de pachete zilnic, majoritatea provenind din China. Comparativ cu 2023, cantitatea s-a dublat, iar față de 2022 s-a triplat. În plus, multe produse importate nu respectă standardele europene.
Noile reguli urmăresc și prevenirea subestimării deliberate a valorii coletelor în declarațiile vamale, o practică folosită pentru a evita plata taxelor. Aceasta afectează negativ companiile europene care respectă normele stricte privind calitatea și siguranța produselor. De asemenea, exonerarea coletelor mici încurajează împărțirea comenzilor mari în pachete mai mici, generând mai mult ambalaj și impact ecologic suplimentar, scrie ziare.com
Inițial, UE intenționa să elimine scutirea pentru coletele sub 150 de euro abia în 2028, dar creșterea exponențială a importurilor a accelerat măsura pentru a proteja comercianții europeni de competiția neloială. Analizele indică faptul că vânzătorii europeni, care respectă reglementările stricte, pot fi dezavantajați de importurile de produse contrafăcute sau neconforme, în special prin intermediul piețelor online.
Pe lângă impactul economic, cantitatea mare de colete transportate are și un efect negativ asupra mediului și emisiilor de carbon, subliniind necesitatea unor politici vamale mai stricte.




