Curtea de Apel Constanța a decis anularea taxei de 200 de lei instituită de Primăria Constanța pentru ocuparea domeniului public, stabilind că aceasta reprezenta, de fapt, un impozit mascat. Hotărârea vine după ce instanța a analizat legalitatea prevederilor HCL nr. 412/2024 și a constatat că taxa era instituită fără a oferi vreo contraprestație concretă cetățenilor.
Magistrații au explicat că, potrivit Legii nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, „taxa reprezintă suma plătită de o persoană fizică sau juridică, de regulă, pentru serviciile prestate acesteia de către un operator economic, o instituție publică ori un serviciu public”. În cazul taxei din Constanța, primăria nu oferea niciun serviciu real în schimbul sumei percepute: „Achitarea unei taxe locale presupune în mod cert o contraprestație din partea autorității publice locale, iar acest aspect rezultă din definiția taxei menționată în art. 2 punctul 55 din Legea nr. 273/2006… Excepțiile în care taxa poate fi percepută în lipsa unei contraprestații trebuie stabilite în mod expres de legiuitor pentru a nu da naștere la abuzuri din partea autorităților publice locale.”
Curtea a mai subliniat că prevederea conform căreia taxa este datorată de toate persoanele fizice cu domiciliul în Constanța care dețin autovehicule „prezuma în mod absolut că toate aceste autovehicule utilizează domeniul public sau privat al municipiului Constanța, aspect ce conduce la concluzia că aceasta reprezintă un impozit mascat”. Judecătorii au atras atenția că, în realitate, există numeroase situații în care autovehiculele nu staționează pe domeniul public:
Din această perspectivă, sunt greșite considerentele instanței de fond prin care s-a reținut că sunt nefondate susținerile reclamanților privind neconformitatea taxei cu prevederile legislației specifice taxelor locale și cele potrivit cărora taxa ar reprezenta în realitate un impozit mascat, din moment ce lipsește contraprestația autorității publice locale.”
Curtea a punctat că o taxă poate fi legal instituită doar dacă autoritatea publică oferă un serviciu concret, de exemplu, amenajarea de locuri de parcare pentru care s-a făcut o investiție. În lipsa acestei contraprestații, „instituirea taxei transformă în mod nelegal această obligație într-un impozit mascat, încălcând astfel prevederile art. 2 punctul 55 din Legea nr. 273/2006”.
Judecătorii au mai arătat că prezumția absolută că toate persoanele fizice care dețin autovehicule utilizează domeniul public „nu corespunde realității”, iar Codul fiscal deja reglementează impozitul pe mijloacele de transport, nefiind permisă perceperea unui alt impozit pe autovehicule:
Autoritatea publică locală nu oferă nicio contraprestație, în sensul sistematizării locurilor utilizate temporar de persoanele care au în proprietate sau în utilizare autovehicule înregistrate fiscal.”
Pe cale de consecință, Curtea de Apel Constanța a admis recursul formulat de reclamanți și a înlocuit considerentele instanței de fond, constatând caracterul nelegal al taxei și obligând autoritățile locale să respecte definiția legală a taxelor locale.