Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a anunțat că va sesiza Parchetul European în legătură cu achiziția microbuzelor electrice pentru elevi, după ce verificările realizate de Corpul de Control au scos la iveală mai multe nereguli și discrepanțe semnificative în modul în care au fost cheltuiți banii europeni.
Am decis să sesizez Parchetul European pe subiectul achiziției microbuzelor electrice pentru elevi. De asemenea, rezultatele verificării vor fi transmise către Departamentul pentru Luptă Antifraudă și Consiliul Concurenței. Aceste măsuri au fost luate ca urmare a constatării mai multor disfuncționalități care ridică semne de întrebare cu privire la utilizarea fondurilor europene”, a declarat ministrul într-o postare pe Facebook.
Apelul de proiecte „Microbuze electrice pentru elevi” a fost inițiat pentru a sprijini comunitățile locale și pentru a oferi elevilor din mediul rural transport sigur și modern, prietenos cu mediul. Totuși, analiza documentațiilor transmise de consiliile județene a evidențiat lipsa unei coordonări centralizate, fiecare județ derulând proceduri separate, stabilind propriile caiete de sarcini, valori estimate și condiții de livrare. În total, au fost efectuate 74 de achiziții individuale în 40 de județe.
Ministrul a subliniat diferențele uriașe de preț între microbuzele similare: între 99.000 și 263.000 de euro pe unitate, fără modificări tehnice care să justifice aceste variații. De asemenea, unele microbuze au fost recepționate în afara termenelor stabilite, iar diferențele de preț sugerează posibile înțelegeri între firme sau achiziții nejustificate.
Pîslaru a explicat că aceste oferte nefundamentate pot genera un prejudiciu bugetar, indicând o utilizare ineficientă sau neconformă a fondurilor PNRR și a bugetului național, și a adăugat că există discrepanțe între localitățile care au solicitat microbuze și cele care le-au primit efectiv.
Rolul instituțiilor abilitate este să verifice dacă diferențele de preț și modul de utilizare a informațiilor minime obligatorii din ghid au fost simple erori administrative sau practici care afectează buna gestionare a fondurilor europene. Ministerul nu are rolul de procuror sau judecător, nu poate da verdicte definitive sau condamna potențiale încălcări ale legii”, a precizat ministrul.
Ca urmare a anchetei publicate în august de Reporter de Iași, s-a descoperit că firma Aveuro Internațional a obținut peste 50% din contractele naționale, livrând microbuze la prețuri variabile: de exemplu, un microbuz livrat la Iași a costat 202.800 euro, în timp ce același tip de microbuz la Brașov a costat 743.000 lei (~150.000 euro), iar recordul a fost în județul Olt, unde un microbuz a fost achiziționat cu 262.000 euro. Diferențele au condus la achiziții ineficiente și la lipsa unor microbuze pentru anumite localități.
Dragoș Pîslaru a precizat că ministerul va colabora cu instituțiile de linie pentru a asigura că viitoarele apeluri de proiecte europene vor avea prețuri de referință corecte, coordonare centralizată și analize de piață solide. „România are nevoie de o administrație unitară și responsabilă. Banii europeni sunt bani publici și utilizarea lor corectă depinde de modernizarea țării. Nu voi tolera niciodată neglijență sau lipsă de rigoare în gestionarea fondurilor”, a încheiat ministrul.