Angajaţii Șantierului Naval Damen Mangalia protestează miercuri, între orele 11:30 și 15:30, în faţa Ministerului Economiei, acuzând autorităţile statului că nu există o strategie sau un plan coerent de redresare a șantierului. Sindicatul Liber Navalistul (SLN) avertizează că nepăsarea autorităților pune în pericol viitorul celui mai mare șantier naval din România și afectează întreaga viață socială și economică a orașului Mangalia.
Situaţia a atins un punct critic: fiecare zi care trece fără decizii din partea acţionarilor societăţii DSMa, inclusiv a statului român ca acţionar majoritar, reduce şansele de redresare a șantierului, aflat aproape de colaps. Angajaţii nu mai pot suporta acest calvar care durează de peste un an”, a transmis SLN.
Sindicaliștii spun că numărul angajaților scade constant, sub 1.000, față de zeci de mii în anii trecuți, iar restanțele salariale depășesc 17 milioane de lei. În plus, obligațiile fiscale restante se ridică la peste 83 de milioane de lei, iar datoriile curente acumulate după iunie 2024 depășesc 161 de milioane de lei.
SLN acuză autoritățile că ignoră apelurile repetate către Administrația Prezidențială, Guvern, CSAT și Ministerul Economiei. „Nu există nicio strategie sau plan concret de redresare, doar ignoranță, nepăsare și indiferență. Orașul Mangalia este trist pentru că oamenii sunt triști din cauza incertitudinilor și a îngrijorărilor privind viitorul lor și al șantierului. Nu putem tolera toate acestea, trebuie să reacționăm! Protestăm!”, au transmis sindicaliștii.
Reprezentanții angajaților acuză că promisiunile privind plata drepturilor salariale restante, inclusiv salarii compensatorii, indemnizații de șomaj tehnic și alte beneficii prevăzute în contractul colectiv, nu au fost respectate. Inspectorii ITM Constanța au efectuat controale și au dispus plata sumelor, însă societatea aflată în insolvență contestă măsurile în instanță.
Sindicaliștii cer statului român, acționar majoritar al șantierului, să clarifice situația contractului de asociere cu Damen și să negocieze preluarea administrării de către un investitor interesat, care și-a exprimat deja disponibilitatea încă din aprilie 2025.
Protestul de miercuri continuă seria acțiunilor de stradă prin care angajații au încercat să atragă atenția asupra problemelor grave cu care se confruntă șantierul naval.