Ultimele stiri

Val de scumpiri în România începând cu 1 august: TVA mai mare, accize crescute, energie mai scumpă

Sursă foto: pixabay.com/Alexas_Fotos

Românii vor resimți un val accentuat de scumpiri începând cu data de 1 august 2025, ca urmare a unui pachet fiscal adoptat de Guvern care aduce modificări majore în ceea ce privește TVA-ul, accizele și prețurile la energie. Măsurile au un impact direct asupra costului vieții, afectând deopotrivă produsele de bază, serviciile și facturile lunare ale populației.

TVA-ul standard crește de la 19% la 21% sută iar cotele reduse de 5% și 9% sunt eliminate și înlocuite cu o cotă intermediară de 11%. Astfel, alimentele de bază, medicamentele, serviciile de apă și canalizare, lemnele de foc sau serviciile hoteliere nu vor mai beneficia de regim preferențial, ceea ce înseamnă scumpiri imediate. O parte dintre produse vor înregistra creșteri între 1,5% și 5,7%, în funcție de categoria în care se aflau anterior.

Spre exemplu un coș alimentar lunar de 1.400 de lei se va scumpi în medie cu 26 de lei în timp ce un smartphone de 5.000 de lei va costa aproximativ 5.084 de lei după aplicarea noii cote de TVA. Inclusiv achizițiile imobiliare vor fi afectate. Prețul unui apartament cu două camere poate crește cu aproape 8.000 de euro.

Accize mai mari pentru carburanți alcool și zahăr

În paralel accizele cresc pentru carburanți băuturi alcoolice și produse din tutun fiind estimate scumpiri de aproximativ 10% în cazul combustibilului ceea ce va antrena automat o creștere în lanț a prețurilor prin majorarea costurilor de transport. De asemenea băuturile îndulcite vor fi taxate în funcție de conținutul de zahăr iar prețurile vor urca semnificativ pentru produsele cu adaosuri mari de îndulcitori.

Cărțile nu mai beneficiază de TVA redus

Cărțile tipărite, care beneficiau anterior de o cotă redusă de TVA de 5%, intră începând cu 1 august în noul regim fiscal cu TVA de 11%. Creșterea taxei va afecta atât prețurile volumelor disponibile în librării, cât și costurile de editare, tipărire și distribuție, cu un impact direct asupra industriei de carte.

Editorii atrag atenția că prețurile finale vor crește cu 5 până la 7 procente, în funcție de tiraj și costurile de producție, iar consumatorii vor resimți această scumpire mai ales în cazul cărților pentru copii, manualelor sau titlurilor importate. Pe fondul scăderii constante a vânzărilor în sector, majorarea TVA pune o presiune suplimentară asupra consumului cultural și a accesului la lectură.

Dispare plafonarea la energie

Un alt element important al pachetului fiscal este eliminarea plafonării prețurilor la energia electrică ceea ce va avea un impact direct asupra facturilor la utilități. Consumatorii casnici care beneficiau de prețuri reglementate vor observa creșteri imediate în sumele de plată în special în lunile de toamnă și iarnă când consumul crește semnificativ.

Guvernul justifică măsurile prin necesitatea de a reduce deficitul bugetar și de a crește veniturile la bugetul de stat. Se estimează că doar prin majorarea TVA și a accizelor statul va colecta venituri suplimentare de peste 3,6 miliarde de lei în 2025 și aproape 12 miliarde în 2026. Cu toate acestea lipsa unor măsuri clare de protejare a categoriilor vulnerabile ridică semne de întrebare cu privire la efectele sociale pe termen lung

Magazinele reacționează la scumpiri

Unele magazine au ales să „absoarbă” creșterea TVA și să mențină pentru o perioadă limitată vechile prețuri. Lidl România de pildă a anunțat că acoperă timp de o lună creșterea cotei de TVA la o selecție de produse de bază. Astfel, în luna august, clienții beneficiază de aceleași prețuri anterioare creșterii TVA  la o selecție extinsă de alimente de bază – de la carne, lactate, fructe și legume, ulei sau ouă, la produse pentru igienă casnică.

De asemenea, pentru toată luna august, Mega Image anunță că va da înapoi clienților o reducere de 2% la tot coșul de cumpărături pentru a acoperi creșterea de TVA care va fi aplicată la produsele alimentare și nealimentare. Reducerea va fi oferită pe tot parcursul lunii, la fiecare coș de cumpărături, folosind cardul de loialitate Connect. Reducerea aplicată pentru compensarea majorării TVA completează și se va cumula cu toate reducerile promoționale de prețuri pe care Mega Image le oferă clienților.

Carrefour  România lansează un program de reducere a prețurilor pe tot parcursul lunii august, ca răspuns la impactul majorării cotelor de TVA. Prin această inițiativă, Carrefour oferă reduceri semnificative la produse de bază, echivalente cu de trei ori valoarea TVA pentru produse alimentare și de două ori pentru produsele nealimentare selectate sub formă de cupon.

Campania debutează pe 30 iulie și se va desfășura pe durata lunii august, cu reduceri săptămânale la diferite categorii de produse impactate de noile cote TVA. Reducerea este acordată sub formă de cupon care poate fi utilizat pentru achitarea cumpărăturilor viitoare, atât în hipermarketurile, cât și în supermarketurile Carrefour.

Lasati un comentariu