Expresia ”pork barrel” este de origine americană, într-o traducere aproximativă înseamnă ”butoiul cu grăsime”, şi se foloseşte pentru a defini alocările bugetare care au ca scop executarea unor proiecte locale aducătoare de voturi. Pentru ca o alocare bugetară să intre în categoria ”pork barrel” trebuie să îndeplinească câteva condiţii: a) alocarea să se facă fără criterii de eficienţă b) repartizarea banilor să se facă în mod preferenţial, de regulă către cei aflaţi în graţiile puterii c) repartizarea sumelor să se facă în perioade pre electorale, în scopul obţinerii de mai multe voturi de către cei care decid alocările d) lucrările făcute cu aceste alocări nu corespund, de multe ori, nevoilor reale ale comunităţii, ci urmăresc să recompenseze loialiştii dintr-o comunitate e) nu sunt supuse unor auditări riguroase. Se poate spune despre aceste alocări că sunt ”alocări politice”, cu scopul de a satisface clientela politică dintr-o comunitate, care la rândul ei va fi recunoscătoare la urnele de vot.
Programul Naţional de Investiţii ”Anghel Saligny”, continuatorul Planurilor Naţionale de Dezvoltare Rurală I şi II, a fost lansat, după ample controverse politice, în anul 2021, beneficiind iniţial de o finanţare de 50 miliarde de lei (10 miliarde de euro). În anul 2022 finanţarea s-a mărit cu 15,5 miliarde, ajungând la suma de 65,5 miliarde de lei. Criticile care au apărute la adresa acestui program s-au datorat modalităţilor deficitare în care s-a derulat precursorul acestuia, PNDL. Printre deficienţele PNDL-ului se numără: a) risipă de fonduri b) transparenţa a lăsat de dorit b) obiectivele finanţate nu constituiau priorităţi pentru comunităţi şi nici nu au adus plus valoare acestora. Teama de a nu se repeta aceste deficienţe la Programul ”Anghel Saligny” a generat o reacţie negativă în social media, fiind ironizat în mai multe feluri: ”suzeta primarilor”, ”bere gratis”, ”tăcerea mieilor”, ”puşculiţa administraţiei locale”
Prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 95/2021 a fost aprobat acest program destinat unităţilor administrativ teritoriale de pe teritoriul naţional având ca perioadă de desfăşurare intervalul 2021-2027. Prin acest program se pot finanţa investiţii multiple: alimentarea cu apă şi staţii de tratare a apei, sisteme de canalizare, staţii de epurare a apelor uzate, canalizare pluvială, drumuri comunale, judeţene, centuri ocolitoare, poduri, podeţe.
Care sunt argumentele care mă determină să consider că acest program este de tip ”pork barrel”. În primul rând vehemenţa cu care primarii fac presiuni şi solicită menţinerea acestui program, cu finanţare de la sleitul buget de stat, atât timp cât sunt porcoaie de bani europeni care aşteaptă depunerea de proiecte. Diferenţa este majoră între banii europeni şi banii din ”Anghel Saligny”. Banii din programul ”Anghel Saligny” au câteva particularităţi care-i fac foarte ”atractivi”: sunt foarte uşor de obţinut dacă ai pe cineva la butoane, nu sunt supuşi unui audit serios, execuţia lucrărilor în teren poate fi încredinţată firmelor de casă ale cunoscuţilor, recepţia lucrărilor se face tot cu ”de-ai noştri” şi din această cauză uneori asistăm la treburi făcute de mântuială. Banii europeni se obţin mai greu, trec printr-un proces de monitorizare şi auditare, lucrările sunt verificate cu multă atenţie, şi din această cauză nu sunt atractivi.
Cu ajutorul acestui program, foarte condimentat politic (drive-ul de la partidele de la putere este pe poziţie!), se poate menţine controlul asupra primarilor, determinându-i să fie loialişti şi profund recunoscători. Primarii care aduc bani în comunitate, contaminaţi de sindromul ”s-au descurcat” se bucură de un prestigiu în creştere, chiar dacă aceşti bani sunt folosiţi, de multe ori, pentru proiecte fără impact major şi care sunt în răspăr cu interesele comunităţii: piste de biciclete care duc nicăieri, asfalt de proastă calitate care se decopertează cu mâna, terenuri de sport în localităţi cu populaţie puţină şi îmbătrânită, drumuri inutile, staţii de epurare nefuncţionale.
Primarii în loc să dea pinteni pentru accesarea banilor din finanţările UE, solicită în continuare bani prin pavlovianul Program ”Anghel Saligny”, făcând presiuni destabilizatoare pe bugetul de stat, aflat într-o stare deosebit de critică, povara datoriei publice ajungând la rupere.
Citeşte şi „Ruina bugetară și teoria ferestrelor sparte: Cum a fost devalizat bugetul statului”
Chiar dacă programul ”Anghel Saligny” este, oficial, un program care urmăreşte scopuri nobile pentru comunităţi, în realitate are multe din caracteristicile unui program ”pork barrel”. Utilizarea lui în scopuri politice (satisfacerea clientelei politice) este principala caracteristică care m-a determinat să trag această concluzie. Repartizarea inegală a banilor, întâietate având bazinele electorale ”prietene” este un alt motiv care se adaugă primului. Auditarea şi monitorizarea acestor proiecte este aproape inexistentă, ceea ce înseamnă o lipsă de stres pentru cei ce beneficiază de aceste fonduri. Investiţiile nu sunt, de multe ori, nevoi urgente ale comunităţilor, ci doar satisfac nişte dorinţe de epatare. Şi, colac peste pupăză, uneori guvernul mai pompează pe ”NeVe” fonduri prizate, cu dedicaţie, pe unde crede că este ”nevoie”.
Şi toate acestea se întâmplă în contextul în care rata de absorbţie a fondurilor europene pentru perioada 2021-20127 este de sub 10%.
Articol apărut inițial în Ziarul Financiar