Constanța se află pe primul loc la nivel național în ceea ce privește rata elevilor nerepartizați după prima etapă de admitere la liceu, cu un procent de 11,1%, de peste trei ori mai mare decât media națională de 2,98%. În paralel, învățământul profesional continuă să fie evitat de majoritatea elevilor, în ciuda ofertelor generoase, iar peste 800 de locuri rămân neocupate în județ.
Unul dintre cazurile care a atras atenția opiniei publice este al unui elev de la Școala Gimnazială „Spectrum” din Constanța, care, deși a avut media 10 pe parcursul gimnaziului și 9,42 la Evaluarea Națională, nu a fost repartizat la niciun liceu de stat, deoarece a completat o singură opțiune pe fișa de înscriere. Totuși, elevul a fost admis ulterior, cu bursă, la un liceu privat de top.
Potrivit Inspectoratului Școlar Județean Constanța (IȘJ), după prima etapă de repartizare, în liceele de stat din județ mai sunt disponibile doar șase locuri. În schimb, în învățământul profesional și profesional-dual au rămas neocupate 840 de locuri.
Deși există 493 de elevi nerepartizați, dintre care aproape 80 au medii peste 6, mulți dintre ei ar putea ajunge în cele din urmă la liceele publice bine cotate. Acest lucru se va întâmpla în etapa a doua de admitere, pe fondul renunțării la locuri de către unii elevi sau prin redistribuirea celor deja înscriși în sistemul privat. Cele 408 locuri disponibile la liceele particulare vor absorbi o parte dintre candidații rămași fără loc, contribuind la eliberarea altor locuri în liceele de stat.
Însă această dinamică afectează în mod direct învățământul profesional, care rămâne constant în urma preferințelor elevilor și părinților. Sorin Mihai, inspectorul școlar general al IȘJ Constanța, avertizează că această tendință ignoră nevoile reale ale pieței muncii și duce la pierderea unor oportunități importante.
Clasele de învățământ profesional sunt singurele care fac o legătură reală între școală și cerințele pieței muncii, fiind susținute direct de agenții economici. Din păcate, elevii și părinții continuă să considere liceul o opțiune superioară, chiar și atunci când nu au perspective reale de promovare ulterioară”, a declarat Sorin Mihai pentru Adevărul.
El subliniază că, spre deosebire de alte județe, Constanța respectă raportul legal de 60% pentru învățământul profesional și tehnic și 40% pentru cel teoretic și vocațional în planul de școlarizare.
Printre cele 800 de locuri disponibile, 53 sunt în cadrul învățământului profesional dual. Dintre acestea, 37 sunt în consorțiul CRESC al Universității „Ovidius” din Constanța, care oferă elevilor burse de minimum 1.000 de lei pe lună. Alte locuri sunt susținute de companii din portul Constanța, care pun la dispoziția elevilor cazare, masă, echipamente în valoare de aproximativ 2.000 de euro per elev și alte beneficii.
Chiar se investește în acești copii, dar, din păcate, toți vor liceu teoretic, fără să analizeze realist care sunt șansele și nevoile societății”, a concluzionat inspectorul general.
Specialiștii în educație atrag atenția că nevalorificarea potențialului învățământului profesional duce nu doar la blocaje în sistemul de admitere, ci și la dezechilibre pe termen lung în economie, în contextul în care piața muncii are o nevoie tot mai acută de muncitori calificați.