Uniunea Europeană se află sub presiune intensă în fața iminentei decizii a președintelui american Donald Trump de a impune tarife comerciale de 30% asupra unor produse europene, începând cu 1 august. În timp ce Casa Albă refuză categoric o amânare a termenului-limită, Bruxellesul își pune în mișcare o strategie elaborată pentru a evita escaladarea conflictului economic transatlantic, relatează NCBC.
Karoline Leavitt, purtătoarea de cuvânt a Casei Albe, a confirmat joi că UE este „foarte dornică” să ajungă la un acord. Potrivit acesteia, Bruxellesul analizează posibilitatea reducerii atât a tarifelor, cât și a barierelor netarifare criticate de administrația Trump.
Surse europene indică faptul că o ofertă-cheie a Uniunii ar fi reducerea tarifelor de 10% la importurile de automobile americane. Acest gest ar fi condiționat de o scădere reciprocă a tarifelor SUA la automobile, de la 25% la sub 20%. Potrivit Financial Times, acest compromis ar putea constitui o soluție pragmatică pentru stabilizarea relațiilor comerciale. Comisia Europeană a refuzat să comenteze oficial, ceea ce sugerează că negocierile sunt în plină desfășurare.
Efectele politicii tarifare americane sunt deja vizibile. Volvo Cars, unul dintre cei mai vulnerabili producători europeni la noile taxe, a raportat o scădere semnificativă a profitului operațional în al doilea trimestru. Producătorul suedez a descris climatul economic actual drept „provocator”. Analiștii prevăd un sezon dificil pentru întreaga industrie auto europeană, pe fondul incertitudinilor comerciale.
Michal Baranowski, secretar de stat polonez în Ministerul Dezvoltării Economice, a detaliat strategia blocului comunitar într-un interviu pentru CNBC:
- Negocieri sincere cu oficialii americani;
- Pregătirea unor contramăsuri comerciale, inclusiv retalierea pentru tarifele aplicate deja la oţel şi aluminiu, şi un pachet de tarife reciproce în valoare de 72 miliarde euro;
- Consultări cu alte state afectate de tarifele SUA, fără coordonare oficială, dar cu schimb de informaţii;
- Consolidarea competitivităţii europene, ca măsură de protecţie pe termen mediu.
Baranowski a subliniat că relaţia transatlantică este ”cea mai importantă relaţie economică” pentru SUA, iar riscurile sunt simetrice de ambele părţi. Vizita recentă a negociatorului-şef al UE, Maros Sefcovic, la Washington, marchează o ultimă tentativă de a bloca impunerea noilor tarife, într-un moment în care piaţa auto europeană este deja fragilizată.
Valoarea schimburilor comerciale UE–SUA s-a ridicat anul trecut la 1,68 trilioane euro (aproximativ 4,6 miliarde euro pe zi), reprezentând aproape o treime din comerţul global şi 43% din PIB-ul mondial.
Trump a criticat în repetate rânduri relaţia comercială cu UE, invocând surplusul comercial european în raport cu SUA.