Statul român acuză gigantul olandez Damen Shipyards că ar fi orchestrat falimentul șantierului naval din Mangalia prin operațiuni financiare suspecte și abuzuri de poziție, în timp ce compania a primit recent un ajutor de stat de 270 de milioane de euro din partea Olandei. În mijlocul acestui conflict economic și juridic se află circa 1.000 de angajați români, care au fost trimiși în șomaj.
Potrivit unei anchete publicate de platforma olandeză Follow the Money, Damen ar fi canalizat milioane de euro către propriile filiale în perioada 2021-2024, crescând artificial datoriile șantierului din Mangalia și slăbindu-i capacitatea financiară până la intrarea în faliment. Statul român, acționar majoritar cu 51%, acuză tranzacții ilegale în valoare de 55 de milioane de euro.
Cum a ajuns Damen cel mai mare creditor al propriei companii
Conform documentelor din procedura de faliment analizate de jurnaliștii olandezi, Damen ar fi facturat servicii interne, cum ar fi „gestionarea documentelor” sau „servicii IT și HR”, de la filialele sale din Polonia și Olanda, fără justificări clare privind valoarea sau volumul acestor servicii. Deși Damen deține doar 49% din acțiunile șantierului, a avut controlul executiv, o excepție contractuală convenită la preluarea participației în 2017.
Această structură i-a permis să aloce fonduri fără aprobarea statului român. În prezent, datorită datoriilor „fictive”, Damen a devenit cel mai mare creditor al șantierului naval, ceea ce îi conferă un control semnificativ asupra procedurilor de faliment și recuperare de creanțe.
Statul român: Damen a blocat ancheta și a încălcat legea
Autoritățile fiscale române consideră că Damen a încălcat legea în mod repetat, nu doar prin aceste tranzacții, dar și prin obstrucționarea investigației asupra falimentului. Damen s-ar fi opus înființării unei comisii independente care să supravegheze administratorul judiciar, deși existența unei astfel de structuri este obligatorie în România în cazurile cu mulți creditori, iar în acest caz sunt peste 200 de creditori, care au de recuperat aproximativ 200 de milioane de euro.
Damen: „Am respectat legea și reglementările”
Damen respinge toate acuzațiile și afirmă că a respectat în permanență legislația națională și internațională. Reprezentanții constructorului naval susțin că toate tranzacțiile au fost auditate anual fără obiecții, inclusiv de către partenerul român. Compania regretă „profund” că a trebuit să se retragă din șantierul din Mangalia și afirmă că a livrat „numeroase proiecte valoroase” în colaborare cu clienți și parteneri din România.
Tot Damen susține că motivul real al conflictului îl reprezintă o modificare legislativă din 2023, care a interzis, în numele standardelor internaționale anticorupție, ca minoritarii dintr-un parteneriat public-privat să dețină controlul asupra operațiunilor zilnice. Astfel, susține Damen, statul român ar fi încălcat contractul, motiv pentru care compania olandeză a acționat România în justiție în aprilie 2024, cerând 470 de milioane de euro, atât în rambursări de împrumuturi, cât și în daune.
Ajutor de stat în Olanda, faliment în România
În timp ce în România Damen este acuzată că a generat intenționat falimentul unei companii de interes strategic, în Olanda, compania a fost salvată de guvernul său, care i-a acordat recent un ajutor de stat de 270 de milioane de euro, justificat prin problemele financiare cauzate de întârzieri într-un proiect naval german.
Întreaga investigație poate fi consultată AICI.