Ultimele stiri

Lovitură pentru infrastructura României! Părți din Autostrada Moldovei și Autostrada Unirii au pierdut finanțarea din PNRR

Sursă foto: captură video Facebook/Sorin Grindeanu

O parte importantă din Autostrada Moldovei (A7) și din Autostrada Unirii (A8) nu va mai fi finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), a anunțat marți, 15 iulie, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru. Decizia vine în urma unor erori în procedurile de achiziție publică, iar impactul asupra marilor proiecte de infrastructură este considerabil, în condițiile în care unele tronsoane sunt deja aproape finalizate.

Dragoș Pîslaru a explicat că problemele nu sunt legate de progresul fizic al lucrărilor, ci de procedurile de achiziții care nu au respectat normele europene. Una dintre principalele deficiențe semnalate a fost nepublicarea unor erate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), etapă obligatorie în procesul de achiziție pentru proiectele finanțate prin PNRR.

Sunt segmente de autostradă care au fost scoase din PNRR nu pentru că nu s-au făcut lucrări, ci din cauza unor probleme la achizițiile publice. Anumite erate nu au fost publicate în JOUE, ceea ce înseamnă că nu se poate vorbi despre o procedură conformă”, a declarat Pîslaru, în cadrul unei conferințe de presă.

Ministrul nu a detaliat exact ce tronsoane sunt afectate, însă decizia lovește în planul național de infrastructură, care prevedea finalizarea completă a Autostrăzii A7 până la finalul acestui an.

Discuții cu Comisia Europeană, fără succes

Potrivit ministrului, discuțiile privind aceste probleme au început încă din august 2024. Autoritățile române au încercat să convingă Comisia Europeană să accepte interpretări alternative ale regulamentelor, însă, în lipsa unor argumente suplimentare solide, Bruxelles-ul a refuzat.

Rolul meu nu este să acuz, ci să constat că nu s-au transmis argumente suplimentare. Aceste proiecte nu pot fi considerate conforme cu regulamentele europene”, a spus Pîslaru.

Pe lângă neregulile de publicare, în unele cazuri s-au depus contestații asupra procedurilor de achiziție, iar autoritățile române nu au clarificat situațiile în timp util, ceea ce a agravat problemele.

Impact asupra planului de infrastructură

România a inclus inițial în PNRR toate cele 13 loturi ale Autostrăzii A7, însumând 319 kilometri, alături de două loturi din A8. Planul era ca aceste tronsoane să fie finanțate și realizate cu sprijin european prin PNRR, însă acum finalizarea lor riscă să fie întârziată, în lipsa unei surse clare de finanțare.

Dragoș Pîslaru a precizat că se caută soluții pentru ca proiectele afectate să fie continuate din alte fonduri, inclusiv buget național sau alte programe europene.

Se vor căuta surse alternative de finanțare. Este important ca lucrările pe segmentele prioritare să nu fie oprite”, a subliniat ministrul.

Totuși, pierderea finanțării PNRR poate duce la întârzieri considerabile și la dificultăți în îndeplinirea obiectivelor asumate de România pentru absorbția fondurilor europene.

Un avertisment lansat încă din iunie

Decizia anunțată marți nu vine ca o surpriză totală. În urmă cu o lună, același ministru atrăgea atenția că anumite tronsoane din A7 și A8 riscă să fie scoase din PNRR din cauza lipsei de progres și a termenelor nerealiste.

E foarte important să nu ne amăgim că ele pot fi terminate până la sfârșitul anului viitor, când știm că termenele sunt mult peste. Este o chestiune de seriozitate să explicăm românilor că vor fi finanțate din alte surse și nu din PNRR”, declara atunci Dragoș Pîslaru.

Ministrul preciza că problema nu a fost determinată de cerințele Comisiei Europene, ci de incapacitatea autorităților române de a implementa corect și la timp măsurile planificate.

Lista contractelor la care s-au constatat nereguli

Pentru un număr de 8 contracte de achiziții publice, autoritatea contractantă nu a publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene anunțurile de tip erată prin care au fost suspendate procedurile de achiziții publice, scrie Economedia, după cum urmează:

  • Contractul nr. 92/40142/01.07.2020 având ca obiect „Proiectare și execuție Autostrada Brașov – Tg. Mureș- Cluj – Oradea, Secțiunea 3B: Mihăiești – Suplacu de Barcău, Secțiunea 3B2: Zimbor – Poarta Sălajului (km 13+260 – km 25+500) – RNC 6/15.12.2022”, în valoare de 836.898.636,22 lei fără TVA a fost atribuit operatorului economic ………… în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 12.08.2019-10.03.2020, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare
  • Contractul nr. 92/87629/28.12.2020 având ca obiect „Proiectare și execuție Autostrada Brașov – Tg. Mureș- Cluj – Oradea, Secțiunea 3A2: Nădășelu – Mihăiești (km 8+700 – km 25+500) și Secțiunea 3B1: Mihăești – Zimbor (km 0+000 – km 13+260) – RNC 26/15.12.2022”, în valoare de 1.495.906.682,83 lei fără TVA a fost atribuit operatorului economic …………… în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 14.08.2019-24.06.2020, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
  • Contractul nr. 92/63927/05.08.2022 având ca obiect „Servicii de Supervizare „Proiectare și execuție autostrada Brașov-Tg. Mureș-Cluj-Oradea, Secțiunea 3B: Mihăești – Suplacu de Barcău, Subsecțiunea 3B2: Zimbor-Poarta Sălajului (km 13+260-km 25+500”, în valoare de 24.634.442,40 fără TVA a fost atribuit asocierii formate din… .și ……. în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 25.11.2021-18.01.2022, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
  • Contractul nr. 92/100957/25.11.2022 având ca obiect „Servicii de Supervizare „Proiectare și execuție autostrada Brașov-Tg. Mureș-Cluj-Oradea, Subsecțiunea 3A2: Nădășelu – Mihăilești (km 8+700-km 25+500) și Subsecțiunea 3B1 Mihăilești-Zimbor-Poarta Sălajului (km 0+100-km 13+260)”, în valoare de 28.980.128,74 fără TVA a fost atribuit asocierii formate din …… și …… în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 24.11.2021-20.01.2022, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
  • Contractul nr. 92/74553/12.09.2022 având ca obiect „Execuție lucrări Autostrada Buzău–Focșani, Tronson 1 (km 0+000 – km 4+600 Buzău și Vadu Pașii”, în valoare de 689.285.996,26 lei fără TVA a fost atribuit asocierii formate din ………..în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 05.04.2022-10.05.2022, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
  • Contractul nr. 92/74557/12.09.2022 având ca obiect „Execuție lucrări Autostrada Buzău–Focșani, Tronson 4 km 71+500 – km 82+440 Mândrești Munteni-Focșani Nord”, a fost atribuit asocierii formate…., în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 05.04.2022-10.05.2022, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
  • Contractul nr. 92/5663/19.01.2023 având ca obiect „Execuție lucrări autostrada Buzău-Focșani: TRONSON 2 km 4+600-km 35+400 Vadu Păștii – Râmnicu Sărat”, în valoarea de 317.073.556,06 lei TVA a fost atribuit asocierii formate din …..în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 12.04.2022-22.04.2022, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
  • Contractul nr. 92/5680/19.01.2023 având ca obiect „Execuție lucrări autostrada Buzău-Focșani: TRONSON 3km 35+400 – 4+600-km–Râmnicu Sărat- Mândrești Munteni”, în valoare de 1.469.390.182,97 lei fără TVA a fost atribuit asocierii formate din…… în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 12.04.2022-22.04.2022, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.

Pentru un număr de 4 contracte de achiziții publice, autoritatea contractantă nu a publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene anunțurile de tip erată prin care au fost modificate fie termenele de depunere a ofertelor, fie criteriile de atribuire, fie valoarea estimată, după cum urmează:

  • Contractul nr. 92/83189/09.12.2020 având ca obiect „Servicii de întocmire documentații cadastrale și rapoarte de evaluare pentru imobilele afectate de coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică, Secțiunea Mihăești – Suplacu de Barcău” în valoare de 4.800.540 lei fără TVA a fost atribuit operatorului economic….. în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă nu a publicat erata privind modificarea datei de deschiderea a ofertelor, modificarea termenului de depunere a ofertei, precum și prelungirea perioadei de valabilitate a ofertelor.
  • Contractul nr. 92/53603/05.07.2022 având ca obiect „Execuție lucrări Autostrada Ploiești – Buzău, LOT 1 Dumbrava – Mizil (km 0+000 – km 21+000) – RNC 2/21.12.2022”, în valoare de 1.468.550.055, 22 lei fără TVA a fost atribuit asocierii formate din …… în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă nu a publicat erata privind modificarea criteriului de atribuire
  • Contractul nr. 92/54421/07.07.2022 având ca obiect „Execuție lucrări Autostrada Ploiești – Buzău, LOT 2 Mizil – Pietroasele (km 21+000 – km 49+350)”, în valoare de 1.249.992.665 lei fără TVA a fost atribuit asocierii formate din….. în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă nu a publicat erata privind modificarea criteriului de atribuire.
  • Contractul nr. 92/72422/03.09.2021 având ca obiect „Servicii de întocmire documentații cadastrale și rapoarte de evaluare pentru imobilele afectate de coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică, Secțiunea 3A2: Nădășel – Mihăiești”, în valoare de 847.000 lei fără TVA a fost atribuit operatoruluui economic, ……în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă nu a publicat erata privind modificarea valorii totale estimate a contractului.

Lasati un comentariu