De la 1 ianuarie 2026, România va introduce un nou sistem de taxare rutieră, denumit TollRO, care va înlocui actualul sistem de rovinietă pentru vehiculele de mare tonaj și va aduce majorări semnificative și pentru autoturisme. Măsura, prevăzută în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), este aliniată la Directiva europeană Eurovignette și urmărește aplicarea principiului „poluatorul plătește”.
Noua taxă va fi calculată în funcție de distanța parcursă și norma de poluare a vehiculului, în încercarea de a descuraja utilizarea autovehiculelor poluante și de a stimula modernizarea flotelor. Sistemul va contribui, totodată, la finanțarea infrastructurii rutiere și la reducerea emisiilor din transporturi.
Austria și Germania au introdus acest sistem încă din 2005, iar România urmează acum tendința europeană. Este un pas necesar pentru tranziția către un transport mai curat și eficient”, a declarat Mihai Teodorescu, Managing Director al companiei de logistică Eltra Logis.
Impact financiar major pentru transportatori
Potrivit simulărilor oficiale, costurile vor crește considerabil: pentru un camion care parcurge 100.000 km anual pe autostradă, taxa ar putea crește de la aproximativ 1.210 euro la peste 7.000 euro – o majorare de peste 500%. Și autoturismele vor fi afectate, cu o creștere estimată a rovinietei de la 28 euro la 50 euro anual.
Această tranziție va genera o scumpire generală a transportului rutier între 5 și 10%, avertizează experții din domeniu, ceea ce s-ar putea reflecta inclusiv în prețurile finale ale bunurilor de consum.
În plus, există incertitudini privind impactul noii taxe asupra traficului internațional. Operatorii din țări precum Turcia, Bulgaria sau Grecia ar putea fi descurajați să tranziteze România, optând în schimb pentru rute alternative prin Serbia sau alte state. Deși intrarea României în spațiul Schengen ar putea aduce beneficii de mobilitate, noile costuri ar putea estompa acest avantaj.
Specialiștii Eltra Logis atrag atenția că succesul implementării noului sistem depinde de măsuri complementare: „Dacă statul va introduce subvenții pentru achiziția de camioane electrice sau cu emisii reduse și va oferi facilități fiscale pentru vehiculele ecologice, această taxă poate deveni un catalizator pentru reînnoirea parcului auto.”
În prezent, o mare parte dintre camioanele utilizate în transportul intern sunt vehicule învechite, retrase de pe traseele internaționale, ceea ce contribuie la un nivel ridicat al poluării.