Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a anunțat miercuri suspendarea tuturor programelor de finanțare, inclusiv a sesiunii Rabla Auto pentru persoane fizice, cu doar o zi înainte de startul programului. Decizia vine în contextul negocierilor politice pentru formarea unui nou guvern, iar lansarea programului este amânată pe termen nedefinit.
Reacțiile nu au întârziat să apară. Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) condamnă „ferm” decizia, calificând-o drept o mișcare politică lipsită de coerență, care afectează profund industria auto și încrederea cetățenilor în politicile publice.
Este inacceptabil ca politicile de mediu și de dezvoltare economică să devină instrumente de negociere politică. Suspendarea vine după cea mai lungă întârziere din istoria programului și generează consecințe economice serioase, inclusiv prăbușirea înmatriculărilor și abandonul tranziției către mobilitate electrică”, a transmis APIA.
Datele din piață confirmă reculul:
- Înmatriculările auto au scăzut cu 32,4% în luna mai 2025 față de aceeași perioadă din 2024.
- Vânzările de vehicule electrice au înregistrat un declin de 41,2% în primele 5 luni ale anului.
- România a ajuns pe ultimul loc în UE la acest capitol.
Fostul șef AFM: „Un eșec administrativ rușinos”
Laurențiu Neculaescu, fost președinte al AFM, a criticat dur suspendarea programului, arătând că mii de cetățeni au stat la cozi pentru a obține certificate fiscale, pregătindu-se pentru o sesiune care a fost anulată peste noapte.
Cu mai puțin de 24 de ore înainte de lansarea sesiunii Rabla Auto pentru persoane fizice, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a anunțat, printr-un comunicat sec, suspendarea programului. Fără explicații clare, fără termen de reluare, fără urmă de empatie față de zecile de mii de români care s-au pregătit.
Sute de oameni au stat la cozi în ultimele zile, au alergat după certificate fiscale, au pierdut timp și energie bazându-se pe un program anunțat oficial. Mulți au amânat achiziția unei mașini noi, cu încrederea că statul își va respecta promisiunea.
Este pentru prima dată în 20 de ani când ajungem la jumătatea anului fără ca Rabla Auto pentru persoane fizice să fie lansat. Este un eșec administrativ rușinos, cu efecte directe asupra oamenilor și pieței auto”, a afirmat Neculaescu.
Potrivit acestuia, după două decenii în care programul a funcționat cu bune și cu rele, „actualul ministru al Mediului, Apelor și Pădurilor promitea digitalizare, simplitate, transparență”.
„Realitatea? Haos, confuzie și lipsă totală de respect față de cetățeni. Nu poți da vina pe negocierile politice pentru acest dezastru. Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor avea datoria să asigure continuitate și predictibilitate, nu să creeze incertitudine și frustrare.
Pentru toate aceste motive, solicit public demisia ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet. România are nevoie de oameni care își asumă, nu de demnitari care dau vina pe Guvern și dispar când e greu.
Totodată, solicit clarificări urgente cu privire la anunțul privind „suspendarea tuturor programelor de finanțare în desfășurare”. Este complet inacceptabil și lipsit de profesionalism ca programe aprobate prin Hotărâre de Guvern să fie suspendate printr-un simplu comunicat de presă, fără o minimă justificare juridică, fără transparență și fără asumare instituțională”, a afirmat el.
AFM justifică măsura prin nevoia de „echilibru și prioritizare bugetară”, afirmând că programele vor fi reluate doar după formarea noului guvern.
Între timp, incertitudinea afectează grav piața auto, consumatorii și obiectivele României în privința reducerii emisiilor și tranziției ecologice. APIA cere reluarea urgentă a finanțărilor, într-un parteneriat real între autorități și industrie.