Începând din această vară, românii vor putea parcurge traseul de la munte la mare exclusiv pe autostradă, într-un timp mult mai scurt. În doar câteva ore, șoferii vor avea la dispoziție o rețea rutieră rapidă, completă și funcțională între Curtea de Argeș și Constanța.
Astăzi, vor fi dați în folosință ultimii 14 kilometri din Autostrada A1, pe segmentul Băiculești – Curtea de Argeș, aducând un pas important în conectivitatea rutieră a țării. Cu această inaugurare, se poate circula de la București până aproape de munții Făgăraș cu viteza legală de 130 km/h, fără întreruperi.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, aflat în inspecție pe acest lot, a declarat că în maximum 10 zile va fi deschisă și secțiunea A0 Sud a Autostrăzii de Centură București. Aceasta va permite ocolirea Capitalei pe autostradă, facilitând astfel legătura rapidă dintre A1 și A2. Traseul Curtea de Argeș – Constanța va putea fi parcurs în aproximativ patru ore și jumătate.
Grindeanu a anunțat și alte vești bune pentru șoferi: „De la jumătatea lunii iulie, estimăm că vom putea circula de la Craiova până la mare, folosind mai întâi Drumul Expres (DEx12), apoi autostrada. Este un pas semnificativ spre fluidizarea traficului în sezonul estival.”
În ceea ce privește cel mai ambițios proiect de infrastructură rutieră, Autostrada Sibiu – Pitești, lucrările avansează. Anul viitor, autostrada ar putea ajunge până la Țigveni, prag de început al celei mai dificile porțiuni montane. Pentru aceste secțiuni, lucrările vor necesita mai mult timp, din cauza reliefului complicat și a necesității de a construi numeroase tuneluri și viaducte.
Astăzi după-amiază, la ora 15, vom avea finalizat acest lot 5, lot care, alături de lotul 1, finalizat în urmă cu doi ani, ne duce mai aproape de ceea ce ne dorim cu toţii de 30 de ani, şi anume să avem acest tronson de autostradă între Sibiu şi Piteşti finalizat. Îi felicit pe constructori, au terminat cu două luni şi jumătate, trei luni mai repede decât termenul prevăzut în contract. Este un lucru bun. Asta le dă motivaţie să meargă pe lotul 3, pentru că tot ei construiesc şi lotul 3, să meargă cu toate forţele acolo, au început şi pe lotul 3 şi ne fac optimişti că ceea ce ne doream ca termene vor fi realizate şi pe loturile 2, 3 şi 4”, a declarat Sorin Grindeanu, într-o conferinţă de presă.
Următorul lot care ar putea fi dat în circulaţie din această autostradă este lotul 4.
Lotul 4 în acest moment este cel mai aproape din cele rămase pentru a fi dat în circulaţie. Este cel care e în continuare de aici, de la Curtea de Argeş, până la Tigveni. Astăzi când vorbim, progresul este de 73-74 la sută, cu tunelele perforate. În continuare există front de lucru pe zona tunelelor, dar undeva în primăvara anului viitor, cred, dacă se va continua ritmul de lucru de acum, se va putea circula până la Tigveni. Deci va putea fi dat în circulaţie şi acel tronson, rămânând cele două tronsoane dificile, 2 şi 3, pentru anii 2027-2028. S-a început şi pe acele tronsoane, e important că se lucrează”, a transmis ministrul Transporturilor.
El a fost întrebat care sunt cele mai mari provocări pentru tronsonul de munte din autostrada Sibiu-Piteşti.
Cel care merge de la Curtea de Argeş la Tigveni, v-am spus, îi felicit şi pe cei care lucrează pe acel tronson. Lucrează foarte bine şi ei. Sunt undeva la 74%. Ne aşteptăm, cu toate testele pe tunele, care sunt lucruri nu simple, undeva anul viitor, pe vremea asta, să avem cel puţin finalizate lucrările pe acest tronson 4, vedem celelalte teste şi lucrurile care ţin de lucrurile obligatorii pe tunele. Pe celelalte două tronsoane, cele mai dificile, 2 şi 3, s-a început. Acum am o satisfacţie că aceste tronsoane dificile, 2, 3 şi 4 au fost semnate începând cu finalul anului 2021 şi în 2022. Că noi – ştiţi ce? – noi vorbim de 30 şi ceva de ani, am vorbit cum traversăm Carpaţii de la Sibiu la Piteşti cu autostrada, dar la finalul anului 2021 noi nu aveam semnate contracte să facem aceste autostrăzi”, a afirmat Sorin Grindeanu.
Lotul 5 din această autostradă, între Curtea de Argeş şi Piteşti, are 30,35 kilometri.
Autostrada Sibiu-Piteşti (122,11 kilometri) face parte din Coridorul 4 Paneuropean (Rin-Dunăre) şi este, în prezent, una dintre cele mai importante investiţii în infrastructura rutieră din România.
Această autostradă (tronson al Autostrăzii A1), construită prin fonduri europene, este prima care va traversa Munţii Carpaţi şi va asigura pe teritoriul României conexiunea pe axa Est-Vest (Constanţa-Nădlac).
În prezent, se află în construcţie încă trei secţiuni ale acestei autostrăzi, între Curtea de Argeş şi Boiţa, care au o lungime însumată de 78,8 kilometri.