Ultimele stiri

Cum va arăta școala viitorului? Ce schimbări pregătește ministrul Daniel David pentru elevi și profesori

Sursă foto: zf.ro

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a prezentat recent un proiect complex de reformă educațională, care își propune să transforme fundamental sistemul de învățământ din România, începând cu ciclul gimnazial, continuând cu liceul și universitatea, și având în centru atât elevii și studenții, cât și cadrele didactice.

O reformă bazată pe diagnostice riguroase și bune practici europene

Daniel David a subliniat că reforma pe care o propune se bazează pe un diagnostic riguros al problemelor actuale din sistem, precum și pe dovezi științifice și exemple de bune practici europene și internaționale. Ministrul a precizat că schimbările vor fi implementate doar acolo unde există o nevoie reală, evitând astfel reformele de fațadă care pot dezorienta elevii și profesorii.

Schimbări pentru elevi: competențe cheie și specializare progresivă

Pentru elevii de gimnaziu, reforma prevede dezvoltarea a opt competențe-cheie esențiale: competențe de comunicare în limbă maternă, multilingvism, STEM (știință, tehnologie, inginerie, matematică), competențe digitale, competențe personale și sociale, civice, antreprenoriale și culturale. În clasa a IX-a, elevii vor începe procesul obligatoriu de specializare în funcție de filiera aleasă (teoretic, vocațional sau tehnologic).

Elevii de liceu vor aprofunda aceste competențe în domenii de specializare, dobândind niveluri de calificare care să le permită atât intrarea pe piața muncii, cât și continuarea studiilor. Pentru filiera tehnologică, elevii pot obține o calificare profesională încă din clasa a XI-a, facilitând astfel inserția profesională timpurie.

Studenții vor avea parte de educație și cercetare integrate

La nivel universitar, reforma propune o clarificare a așteptărilor pentru studenți, în funcție de tipul universității: universități de Educație, Educație și Cercetare, sau Educație și Cercetare Avansată. Studenții vor beneficia de educație de calitate combinată cu activități de cercetare, demersuri antreprenoriale și parteneriate cu actorii economici regionali, care vor facilita integrarea rapidă pe piața muncii.

Reforma formării și activității cadrelor didactice

Pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar, reforma prevede o reorganizare a muncii, orientată spre eficiență și calitate. Profesorii vor trebui să transmită competențe la nivel adecvat, care să includă nu doar cunoștințe declarative, ci și procedurale și valori.

În cazul profesorilor universitari, se pune accent pe o carieră didactică și de cercetare susținută prin traiectoria „tenure-track”, care oferă stabilitate celor care ating performanțele minimale. Cercetătorii vor avea un rol cheie în generarea de cunoaștere, atât teoretică, cât și aplicată, pentru combaterea pseudoștiinței și susținerea dezvoltării tehnologice.

Pregătirea psihologică a profesorilor și combaterea pseudoștiinței

Un punct important al reformei este legat de pregătirea psihologică a profesorilor, care va fi îmbunătățită prin regândirea formării inițiale în universități și prin formarea continuă, cu implicarea specialiștilor în psihologie.

Ministrul Daniel David a atras atenția asupra fenomenului pseudoștiinței în rândul cadrelor didactice și a cursurilor de formare care nu sunt validate științific, susținând necesitatea unor conținuturi educaționale corecte și bazate pe știință.

Meditațiile, o practică reglementată

În privința meditațiilor, reforma prevede o reglementare clară, astfel încât acestea să nu interfereze cu procesul de învățământ și să nu genereze conflicte de interese, precum efectuarea de meditații cu elevii din propria clasă sau reducerea implicării la ore din cauza activităților extrașcolare.

Reforma administrativă și rolul politicii în școală

Proiectul reformei include și o reorganizare administrativă, prin numiri politice transparente și bazate pe competențe pentru funcțiile de inspector general și directori adjuncți, cu atribuții clar definite și limitate, pentru a asigura implementarea coerentă a programului de guvernare, dar fără a afecta profesionalizarea la nivelul școlilor și inspectoratelor de specialitate.

Ministrul a subliniat deviza „politicul se oprește la poarta școlii”, pledând pentru o delimitare clară între politica politică și deciziile educaționale profesionale.

Proiectul ministrului Daniel David propune o reformă profundă și bine argumentată a educației românești, care să aducă mai multă relevanță, calitate și adaptare la nevoile elevilor, studenților și cadrelor didactice. Implementarea acesteia ar putea marca începutul unei schimbări majore în mentalități și practici educaționale, cu impact pozitiv pe termen lung.

Lasati un comentariu