Ultimele stiri

Cererea de anulare a alegerilor, depusă de un candidat la prezidențiale: acuzații de manipulare și discriminare sistemică în procesul electoral

Sebastian Constantin Popescu, candidat la alegerile prezidențiale din 4 mai 2025 și președinte al Partidului Noua Românie (PNR), a depus o contestație la Curtea Constituțională a României (CCR), solicitând anularea rezultatelor primului tur al alegerilor, pe motivul unor încălcări grave ale principiilor democratice și ale legislației electorale

În cererea depusă, candidatul Sebastian Constantin Popescu solicită anularea rezultatului alegerilor prezidenţiale din 4 mai, invocând ca motive:

1. Încălcări grave ale principiilor democratice şi al egalităţii de şanse în alegeri

2. Încălcarea principiului egalităţii de şanse prin discriminarea candidaţilor în mass-media:

  • Clasificarea abuzivă a candidaţilor în „relevanţi” şi „irelevanţi”
  • Practici ilegale de promovare selectivă prin dezbateri electorale organizate discreţionar doar cu cei 5 candidaţi ”relevanţi” sau cu reprezentanţii acestora, dar şi prin difuzarea de ştiri zilnice dedicate exclusiv celor 5 candidaţi, ignorându-i pe ceilalţi 6.
  • Promovare masivă a unor candidaţi pe anumite posturi tv
  • Încălcarea obligaţiei de alocare egală a timpului de antenă

Conform contestației, principalele televiziuni (Antena 3, Realitatea Plus, Digi24, B1TV, ProTV, Antena 1 etc.) au acordat spațiu preferențial doar candidaților George Simion, Nicușor Dan, Crin Antonescu, Victor Ponta și Elena Lasconi. „Promovarea masivă doar a cinci din cei 11 candidați la prezidențiale a încălcat Articolul 38 din legea 370/2004”, se arată în text.

3. Manipularea opiniei publice prin sondaje de opinie şi promovarea teoriei „votului util”

Documentul reclamă folosirea abuzivă a sondajelor de opinie care au exclus anumiți candidați sau i-au prezentat cu 0% intenții de vot. „Sondajele au creat un dezechilibru flagrant, oferind vizibilitate preferențială unor candidați și marginalizându-i pe alții.”

4. Manipularea românilor prin utilizarea masivă de comentarii artificiale pe platforma TikTok

În perioada campaniei electorale pentru alegerile prezidenţiale din 4 mai 2025, s-a observat o acţiune coordonată de influenţare a alegătorilor prin bombardarea utilizatorilor TikTok din România cu comentarii repetitive şi suspecte, promovând exclusiv candidaturile domnilor Nicuşor Dan şi George Simion. În acest mod, numai pe reţeaua TikTok au fost publicate pe toate transmisiile live dar şi la videoclipurile din secţiunea ForYou, peste un miliard de comentarii”, a susţinut Sebastian Popescu.

Potrivit acestuia, este vorba de un modus operandi identic cu cel din 2024 (cazul Călin Georgescu).

La fel ca în campania anului 2024 – când CCR a admis existenţa unor practici de manipulare prin intermediul comentariilor automate în favoarea unui candidat – şi în 2025, s-a folosit un sistem similar, dar la o scară mult mai largă. Miliarde de comentarii generice (e.g., „GS preşedinte”, „ND11”, „Votăm GS”, „M-ai convins, votăm ND”) au inundat atât secţiunea „For You”, cât şi transmisiunile live urmărite de utilizatori.
Conturi fake sau suspecte: Majoritatea acestor mesaje au fost postate de profiluri cu urmăritori foarte puţini sau zero, nume generate aleatoriu (combinaţii de cifre/litere), fără poze de profil sau activitate organică.
Deşi OUG 1/2025 a introdus obligativitatea „etichetei electorale” pentru conţinutul online (permiţând eliminarea videoclipurilor nedeclarate corect), nu a existat nicio reglementare care să prevadă controlul comentariilor automate.
Platformele sociale (în special TikTok) au fost copleşite de spam organizat în favoarea candidaţilor George Simion şi Nicuşor Dan, dar niciun organism de autoritate nu a intervenit.
Efectul psiho-social: Bombardarea cu mesaje identice a creat o falsă percepţie a susţinerii masive, influenţând indecent alegătorii să creadă că cei doi candidaţi erau singura opţiune majoritară.
Aceste practici au denaturat competiţia electorală, oferind candidaţilor George Simion şi Nicuşor Dan un avantaj necinstit. Au înşelat opinia publică, simulând o popularitate artificială.

În baza rapoartelor de monitorizare de la SRI, veţi putea constata că doi dintre cei 11 candidaţi la prezidenţiale, în speţă George Simion şi Nicuşor Dan, culmea, amândoi au şi intrat în turul doi, au beneficiat de un tratament preferenţial pe platformele de social-media, similar ca cel din cazul Călin Georgescu, ceea ce a avut ca efect denaturarea manifestării de voinţă a alegătorilor.
Întreg sistemul de manipulare care a stat în spatele lui Călin Georgescu, a fost transferat în campania lui George Simion. ”Sistemul” nu s-a predat ci s-a regrupat din mers pentru a continua ”lupta” de putere.
”Echipa” lui Nicuşor Dan s-a ”inspirat” din sistemul patentat de Călin Georgescu şi cu ”sprijin” extern a reuşit o manipulare eficientă a românilor din Diaspora”, a susţinut Popescu.

El consideră că „a fost afectată egalitatea de şanse a competitorilor electorali, ceea ce reflectă o alterare a însuşi dreptului de a fi ales”. Promovarea masivă a cinci candidaţi a condus la reducerea direct proporţională a expunerii în mass media tradiţională şi mass media online, cât şi pe marile platforme sociale, a celorlalţi candidaţi în procesul electoral. În acest mod, alegătorii au fost împiedicaţi să-şi formeze o opinie despre toţi candidaţii şi au fost induşi în eroare cu privire la şansele tuturor celor 11 competitori electorali, a mai susţinut el.

5. Deturnarea campaniei Elenei Lasconi în favoarea lui Nicuşor Dan

Potrivit contestației, USR a forțat retragerea Elenei Lasconi din cursă într-o manieră ilegitimă, blocându-i accesul la resurse financiare și deturnând sprijinul organizațiilor județene către Nicușor Dan. „Diferența de doar 86.837 voturi între locurile 2 și 3 (Dan și Antonescu) demonstrează impactul decisiv al acestor acțiuni.”

6. Încălcarea principiului egalităţii în drepturi prin favorizarea partidelor parlamentare

Contestatarul denunță modificări legislative care au acordat un regim privilegiat partidelor parlamentare în desemnarea reprezentanților în secțiile de vot, excluzând PNR, PLAN, PNCR și PUSL, deși aveau candidați validați. Art. 16 și art. 8 din Constituție ar fi fost încălcate.

7. Manipularea Opiniei Publice prin Sloganul Electoral „Turul 2 Înapoi”

George Simion este acuzat că a folosit sloganul „Turul 2 înapoi”, sugerând fals că turul doi al alegerilor din 2024 ar putea fi reluat. „Această promisiune este fundamental falsă și imposibilă din punct de vedere legal”, se precizează, având în vedere că CCR anulase integral alegerile din 2024.

8. Încălcări grave ale integrităţii listelor electorale

Este invocat un comunicat AUR, care acuză că aproximativ 4 milioane de persoane decedate figurează încă în listele electorale, ceea ce ar permite fraudarea votului. Se face trimitere la jurisprudența CEDO (Tanase vs. Moldova).

9. Cenzura electorală prin aplicarea abuzivă a OUG 1/2025 privind eticheta electorală

Contestația denunță efectul inhibitiv al etichetei electorale introduse prin OUG 1/2025, care ar fi dus la eliminarea masivă de conținut online electoral pe criterii tehnice absurde (ex: eticheta nu era centrată sau nu acoperea exact 10% din cadru). BEC este acuzat că a acționat ca „tribunal al etichetelor”.

10. Încălcări ale GDPR şi Legislaţiei Electorale de către AUR şi USR

AUR este acuzat că a trimis 1,5 milioane de scrisori utilizând ilegal datele personale din listele electorale. USR ar fi făcut campanie prin SMS pentru Nicușor Dan în ziua votului, deși candidatul oficial era Elena Lasconi. Ambele acțiuni sunt considerate încălcări ale GDPR și ale legii 370/2004.

11. Vicierea procesului electoral prin aplicarea tardivă a Hotărârii CCR nr. 32/2024

Sebastian Popescu a solicitat ca, în cazul în care cererea principală de anulare a alegerilor nu va fi admisă, Curtea Constituţiională: să constate caracterul viciat al alegerilor prezidenţiale din 4 mai 2025, să stabilească măsuri concrete şi obligatorii pentru legiuitor şi pentru organismele electorale, în vederea garantării egalităţii reale de şanse între toţi competitorii electorali în procesele electorale viitoare, inclusiv prin reglementarea strictă a implicării actorilor statali în campaniile electorale, să dispună reglementarea strictă a dezbaterilor electorale, să dispună reglementarea strictă a publicării sondajelor de opinie în perioada electorală, să interzică promovarea „votului util” ca practică manipulatorie în campaniile electorale.

Lasati un comentariu