Ultimele stiri

Teatrul de Stat Constanța, șase nominalizări la Premiile Galei UNITER 2025

Sursă foto: Teatrul de Stat Constanța

Gala Premiilor UNITER din acest an va avea loc pe 26 mai 2025, la Sala „Amza Pellea” a Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova, marcând 175 de ani de existență a teatrului craiovean.

Nominalizările au fost stabilite de un juriu format din criticii de teatru Daria Ancuța, Doru Mareș și Maria Zărnescu, luând în considerare spectacolele cu premiera în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2024.

Teatrul de Stat Constanța se bucură de o recunoaștere deosebită la ediția din 2025 a Galei Premiilor UNITER, obținând șase nominalizări:

  • Nominalizare pentru Cel mai bun spectacol: „Casa Bernardei Alba” regia Diana Mititelu
  • Nominalizare pentru Cea mai bună Regie: Diana Mititelu pentru „Casa Bernardei Alba”
  • Nominalizare pentru Cea mai bună actriță în rol principal: Mihaela Velicu pentru Martirio în „Casa Bernardei Alba”
  • Nominalizare pentru Cea mai bună actriță în rol secundar: Mirela Pană pentru Nawal/Jihan în „Incendii”
  • Nominalizare pentru Cel mai bun actor în rol secundar: Ştefan Mihai pentru Feste în „A douăsprezecea noapte”
  • Nominalizare pentru Cel mai bun lighting design: Cristi Niculescu pentru „Casa Bernardei Alba”

Lista completă a nominalizărilor pentru Premiile Galei UNITER 2025

Cel mai bun debut

  • Medeea Chiriac pentru rolul Oscar Carney din spectacolul „Luntraşul” de Jez Butterworth, regia Horia Suru, scenografia Bianca Veșteman și Grigore Pușcariu, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad
  • Iustin Danalache pentru rolul Sfântul din spectacolul „Emaus”, după romanul cu același titlu de Alessandro Baricco, regia Edda Coza și Dan Coza, scenografia Clara Pop, Teatrul Excelsior Bucureşti
  • Crina Dumitraşcu pentru rolul Sonia din spectacolul „Unchiul Vanea” de A.P. Cehov, regia Neil LaBute, scenografia Oana Micu, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
  • Alex Ianăşi pentru regia spectacolului „Elif şi ploaia” de Sami Ibrahim, scenografia Tinatin Gobejishvili, Teatrul „Regina Maria” Oradea
  • Andrei Pleşa pentru rolul Fiul din spectacolul „Trilogia memoriei” de Arne Lygre, regia Radu Afrim, decorul Radu Afrim și Daniel Nae, costumele Adelina Galiceanu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic

  • Broscoiul de Alex Gorghe, regia Robert Kocsis, înregistrări audio, post-producție, sound design Andrei Bobis, Cirkular, o producție AUZIT.Teatru Radiofonic
  • Nebuna din Chaillot de Jean Giraudoux, adaptarea radiofonică și regia artistică Cezarina Udrescu, o producție Societatea Română de Radiodifuziune
  • Umami de Teodora Savu, regia Ilinca Stihi, captare sunet și sound design Andrei Pop, o producție AUZIT.Teatru Radiofonic

Cea mai bună scenografie

  • Irina Chirilă pentru scenografia spectacolului „Romeo şi Julieta”, regia Cristi Avram,  Teatrul „Elvira Godeanu” Târgu Jiu
  • Adrian Damian pentru decor şi Luiza Enescu pentru costumele spectacolului „Neînţelegerea” de Albert Camus, adaptarea scenică și regia Mihai Măniuțiu, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
  • Erika Márton pentru scenografia spectacolului „Liliom” de Molnár Ferenc, regia István Albu, Teatrul Figura Studio Gheorgheni
  • Oana Micu pentru scenografia spectacolului „Lecţia” de Eugène Ionesco, regia Bobi Pricop, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
  • Helmut Stürmer pentru decor şi Corina Grămoşteanu pentru costumele spectacolului „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban,  Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti

Cel mai bun actor în rol secundar

  • Florin Aioane pentru rolul Mortimer din spectacolul „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti
  • Codrin Boldea pentru rolurile din spectacolul „Dragoste”, după povestiri de A.P. Cehov, regia Andrei și Andreea Grosu, scenografia Vladimir Turturica, unteatru și Teatrul „Anton Pann” Râmnicu Vâlcea
  • Ionuţ Grama pentru rolul Dale Harding din spectacolul „Zbor deasupra unui cuib de cuci” de Dale Wasserman, după romanul omonim al lui Ken Kesey, regia Vlad Cristache, scenografia Theodor Cristian Niculae, Teatrul Nottara Bucureşti
  • Cosmin Maxim pentru rolul Alt eu din spectacolul „Zi de bucurie” de Arne Lygre, regia, universul sonor, light design Radu Afrim, scenografia Anna Kupás, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
  • Ştefan Mihai pentru rolul Feste din spectacolul „A douăsprezecea noapte” de William Shakespeare, regia Andrei Șerban, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul de Stat Constanţa

Cea mai bună actriţă în rol secundar

  • Romaniţa Ionescu pentru rolul Mama din spectacolul „Trilogia memoriei” de Arne Lygre, regia Radu Afrim, decorul Radu Afrim și Daniel Nae, costumele Adelina Galiceanu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
  • Tatiana Ionesi pentru rolul Altă mamă din spectacolul „Zi de bucurie” de Arne Lygre, regia, universul sonor, light design Radu Afrim, scenografia Anna Kupás, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
  • Silvana Negruţiu pentru rolurile Mama şi Naratoare din spectacolul „Părinţi”, dramatizare după romanul Dianei Bădica, scenariul dramatic Diana Bădica și Cristian Ban (cu contribuția actorilor), regia Cristian Ban, scenografia Andreea Săndulescu, Teatrul Metropolis Bucureşti
  • Mirela Pană pentru rolurile Nawal şi Jihane din spectacolul „Incendii” de Wajdi Mouawad, regia Alexandru Mâzgăreanu, decorul Andreea Săndulescu, costumele Alexandra Boerescu, Teatrul de Stat Constanţa
  • Camelia Pintilie pentru rolurile Flo, Doamna Bennet şi Fitzwilliam Darcy din spectacolul „Mândrie şi prejudecată (un fel de)” de Isobel McArthur după romanul „Mândrie și prejudecată” de Jane Austen, regia Alexandru Mâzgăreanu, decorul Andreea Săndulescu, costumele Alexandra Boerescu, Teatrul Excelsior Bucureşti

Cel mai bun actor în rol principal

  • Adrian Matioc pentru rolul Ivan Petrovici Voiniţchi (Unchiul Vanea) din spectacolul „Unchiul Vanea” de A.P. Cehov, regia Neil LaBute, scenografia Oana Micu, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
  • Csongor Zsolt Nagy pentru rolul titular din spectacolul „Richard al III-lea” de William Shakespeare, adaptare după Vecsei H. Miklós, regia István Albu, decorul și costumele Erika Márton, Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa „Harag György”
  • Tibor Pálffy pentru rolul Prospero din spectacolul „Furtuna” de William Shakespeare, regia Viktor Bodó, decorul Hanna Erős, costumele Bori Zatykó, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe
  • Şerban Pavlu pentru rolul Dr. Danielson din spectacolul „Bazinul de nord” de Rajiv Joseph, regia și lighting design Alexandru Mâzgăreanu, scenografia Alexandra Boerescu, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti
  • Vlad Udrescu pentru rolul titular din spectacolul „Hamlet” de William Shakespeare, regia artistică și adaptarea scenică Declan Donnellan, scenografia Nick Ormerod, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Cea mai bună actriţă în rol principal

  • Raluca Aprodu pentru rolul Elisabeth I din spectacolul „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti
  • Oana Mogoş pentru rolul Valeria (mamaia, fiica lui Grigore) din spectacolul „Regina nopţii”, textul și regia Leta Popescu, scenografia Bogdan Spătaru, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi
  • Corina Moise pentru rolul Tessa din spectacolul „Prima facie” de Suzie Miller, adaptarea Corina Moise și Andrei Huțuleac, regia Andrei Huțuleac, scenografia Maria Nicola, Centrul Cultural Lumina Bucureşti
  • Roxana Sabău pentru rolul Katie Carney din spectacolul „Luntraşul” de Jez Butterworth, regia Horia Suru, scenografia Bianca Veșteman și Grigore Pușcariu, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad
  • Mihaela Velicu pentru rolul Martirio din spectacolul „Casa Bernardei Alba” de Federico García Lorca, regia Diana Mititelu, scenografia Alexandra Budianu, Teatrul de Stat Constanţa

Cea mai bună regie (Premiul „Lucian Pintilie”)

  • István Albu pentru regia spectacolului „Richard al III-lea” de William Shakespeare, adaptare după Vecsei H. Miklós, decorul și costumele Erika Márton, Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa „Harag György”
  • Vlad Cristache pentru regia spectacolului „Zbor deasupra unui cuib de cuci” de Dale Wasserman, după romanul omonim al lui Ken Kesey, scenografia Theodor Cristian Niculae, Teatrul Nottara Bucureşti
  • Alexandru Mâzgăreanu pentru regia spectacolului Vânătoarea, după filmul de Thomas Vinterberg și Tobias Lindholm, adaptare scenică David Farr, scenografia Maria Miu, Teatrul Bulandra Bucureşti
  • Diana Mititelu pentru regia spectacolului „Casa Bernardei Alba” de Federico García Lorca, scenografia Alexandra Budianu, Teatrul de Stat Constanţa
  • Andrei Şerban pentu regia spectacolului „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti 

Cel mai bun spectacol

  • „Casa Bernardei Alba” de Federico García Lorca, regia Diana Mititelu, scenografia Alexandra Budianu, Teatrul de Stat Constanţa
  • „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti
  •  „Neînţelegerea” de Albert Camus, adaptarea scenică și regia Mihai Măniuțiu, decorul Adrian Damian, costumele Luiza Enescu, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
  • „Regina nopţii”, textul și regia Leta Popescu, scenografia Bogdan Spătaru, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi
  • „Richard al III-lea” de William Shakespeare, adaptare după Vecsei H. Miklós, regia István Albu, decorul și costumele Erika Márton, Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa „Harag György”

Cel mai bun critic de teatru (Premiul „George Banu”)

  • Oana Borş
  • Iulia Popovici
  • Oana Stoica

Cel mai bun text dramatic românesc montat în premieră absolută

  • „Cântece de speriat frica”, spectacol-concert de Ada Milea, după idei din texte de Herta Müller, scenografia Alexandra Mureșan, Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca
  • „Lina” de Alexandra Felseghi, regia Adina Lazăr, scenografia Bianca Veșteman, Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe
  • „Părinţi”, dramatizare după romanul Dianei Bădica, scenariul dramatic Diana Bădica și Cristian Ban (cu contribuția actorilor), regia Cristian Ban, scenografia Andreea Săndulescu, Teatrul Metropolis Bucureşti
  • „Rătăcirea” de Doru Vatavului, regia Irisz Kovacs, scenografia Réka Oláh, Asociaţia Pro Teatru Zalău
  • „Regina nopţii”, textul și regia Leta Popescu, scenografia Bogdan Spătaru, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi 

Cel mai bun spectacol de teatru de animație / teatru pentru copii

  • „Amintiri din copilărie”, după Ion Creangă, regia și scenariul Dan Tudor, scenografia Alina Herescu, Teatrul „Ion Creangă” Bucureşti
  • „Jungla”, după „Tropice tâmpe” de Florin Bican, spectacol concert de Ada Milea, scenografia Măriuca Ignat, Teatrul GONG Sibiu
  • „Majordomul”, scenariu după „Rămășițele zilei” de Kazuo Ishiguro, regia Ciprian Huțanu, Compania de teatru Synchret și Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași (Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă)
  • „Matilda” de Roald Dahl, muzica și versurile Tim Minchin, textul Dennis Kelly, regia Emil Pantelimon, scenografia Vladimir Turturica, Opera Comică pentru Copii Bucureşti
  • Zaharaşka şi zăpada uitată, un spectacol cu și de Ana Craciun-Lambru, Lavinia Pop-Coman, costumele Atelier Concentric, Teatrul de Artă, București

Cea mai bună muzică originală și sound design

  • Csaba Boros pentru muzica spectacolului „Regina nopţii”, textul și regia Leta Popescu, scenografia Bogdan Spătaru, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi
  • Mihai Dobre pentru muzica spectacolului „Dragoste”, după povestiri de A.P. Cehov, regia Andrei și Andreea Grosu, scenografia Vladimir Turturica, unteatru și Teatrul „Anton Pann” Râmnicu Vâlcea
  • Eduard Gabia şi Călin Ţopa pentru muzica spectacolului „7 minute după miezul nopţii” (A Monster Calls), după romanul „A Monster Calls” de Patrick Ness după o idee originală de Siobhan Dowd, regia Bobi Pricop, scenografia Clara Pop, Teatrul Excelsior Bucureşti
  • Adrian Piciorea pentru muzica spectacolului „Prima facie” de Suzie Miller, adaptarea Corina Moise și Andrei Huțuleac, regia Andrei Huțuleac, scenografia Maria Nicola, Centrul Cultural Lumina Bucureşti
  • Alexei Ţurcan pentru muzica spectacolului „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti

Cel mai bun video design

  • Andrei Cozlac pentru video designul spectacolului „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti
  • Ciprian Făcăeru pentru componenta VR/AR din spectacolul „Reconstituirea” de Catinca Drăgănescu, conceptul Catinca Drăgănescu și Ciprian Făcăeru, regia Catinca Drăgănescu, costumele și consultanță scenografică Lia Dogaru, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
  • Adrian Sitaru pentru regia filmărilor din spectacolul „Nunta însângerată” de Federico García Lorca, regia Hunor Horváth, scenografia Elöd Golicza, costumele Zsofia Gabor, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu – Secţia germană 

Cel mai bun lighting design

  • Sándor Baumgartner pentru lighting designul spectacolului „Furtuna” de William Shakespeare, regia Viktor Bodó, decorul Hanna Erős, costumele Bori Zatykó, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe
  • Daniel Klinger pentru lighting designul spectacolului „Vânătoarea” după filmul de Thomas Vinterberg și Tobias Lindholm, adaptare scenică David Farr, regia Alexandru Mâzgăreanu, scenografia Maria Miu, Teatrul Bulandra Bucureşti
  • Cristian Niculescu pentru lighting designul spectacolului „Casa Bernardei Alba” de Federico García Lorca, regia Diana Mititelu, scenografia Alexandra Budianu, Teatrul de Stat Constanţa 

Cea mai bună coregrafie / mișcare scenică

  • Sergiu Diţă pentru coregrafia spectacolului „MEMETICS”, dramaturgia Ioana Toloargă, conceptul Sergiu Diță, costumele Larisa Petcuț, Centrul Național al Dansului București (CNDB) și Teatrul „Andrei Mureșanu” Sfântu Gheorghe
  • Mariana Gavriciuc pentru coregrafia spectacolului „Emaus”, după romanul cu același titlu de Alessandro Baricco, regia Edda Coza și Dan Coza, scenografia Clara Pop, Teatrul Excelsior Bucureşti
  • Andrea Gavriliu pentru coregrafia spectacolului „Moarte la Teatrul de Revistă”, textul, conceptul și regia Gabriel Sandu, scenografia, costumele, grafica video, lighting design Miruna Croitoru, Teatrul „Stela Popescu” București
  • George Pop pentru mişcarea scenică din spectacolul „Şantier”, regia și dramaturgia Victor Olăhuț, scenografia Mihai Vălu,Teatrul Municipal Baia Mare
  • Csaba Györfi pentru coregrafia spectacolului „Strigăte şi şoapte” de Ingmar Bergman, regia Csaba Györfi, scenografia Előd Golicza, costumele Cristina Breteanu, Teatrul Szigligeti Oradea – Ansamblul Nagyvárad