Ultimele stiri

Sistem inovator de acostare a navelor în Portul Constanța care va reduce timpul de aşteptare. „Este în întregime făcut în România”

Portul Constanța a implementat un sistem inovator de acostare a navelor, folosind două geamanduri pentru nave de mare tonaj, de până la 70.000 de tone.

Aceste geamanduri, realizate integral în România, vor reduce timpul de așteptare și costurile operatorilor, mai ales în perioadele de aglomerare, când portul nu are disponibilitate la dane. Marfa va fi transbordată în larg, de pe barje, folosind macarale plutitoare. Sistemul a fost testat timp de o săptămână și include lanțuri și ancore pentru stabilitate, notează observatornews.ro.

Pe noi ca operatori de nave ne costă destul de mult aşteptarea în raza portului. Au fost zile în care s-au asteptat si 7-8 zile, două săptămâni aproape uneori. Operatorii de nave pot scuti până la câteva mii de euro în fiecare zi de aşteptare în raza portului”, spune Alexandru Sîntu, director comercial companie de transport.

Lipsa de angajați, echipamentele insuficiente și uneori condițiile meteorologice duc la situații în care șoferii așteaptă zile bune să intre la descărcat, iar operatorii din port sunt depășiți de numărul mare de tiruri.

Este necesară în momentul de aglomeraţie maximă în port, în special în timpul campaniilor agricole şi nu numai. Este vorba de rapiditatea transbordului dintre mărfuri. Mărfurile care vin pe calea fluvială spre cale maritimă. În acest moment, Portul Constanţa este pregătit pentru a face faţă la orice nivel de trafic, inclusiv traficul maxim”, a declarat Mihai Teodorescu, director APMC.

Geamandurile au fost puse pentru că este digul care le apără de vânt şi furtună. În plus, ele au fost montate la o adâncime a apei de 20 de metri, astfel navele pot ancora în siguranţă.

Lucrările de montare au început în luna septembrie a anului 2024.

Sistemul de acostare este în întregime făcut în România. Montajul s-a făcut într-o săptămână după care s-au făcut probe de tracţiune. În general, pentru nave de până la 70.000 de tone”, spune Cristian Antohi, director firmă producătoare geamanduri de acostare, potrivit observatornews.ro.

În 2024, prin Portul Constanţa au trecut 72 milioane tone de mărfuri generale, dintre care 25,5 milioane de tone au reprezentat producţia de cerealele.