Damen Shipyards Mangalia, companie în insolvenţă, a semnat contracte pentru reparaţia a două noi nave, un tanc petrolier de 274,5 m, cu o capacitate de transport de 157.022 tone şi un transportor de produse chimice şi petrol de183m şi o capacitate de transport de 50,994 tone. Lucrările de reparaţie pentru fiecare dintre acestea vor dura aproximativ o lună de zile şi vor începe la finalul lunii septembrie.
Tribunalul Constanţa a deschis procedura de insolvenţă a companiei Damen Mangalia în luna iunie a acestui an, CITR filiala Bucureşti fiind numit administrator judiciar.
Damen Shipyards Mangalia (DSMa), jucător din industria navală românească, a reuşit recent să semneze contracte pentru reparaţia a două nave. Faptul ca societatea se află în procedura de insolvenţă din luna iunie 2024 nu i-a împiedicat pe specialişti DSMa să atragă noi clienţi şi proiecte de substanţiale. Lucrările de reparaţie a celor doua nave vor începe până în finalul lunii septembrie 2024, se vor desfăşura simultan şi vor dura o luna de zile”, anunţă compania.
Cele două nave vor beneficia de reparaţii complexe. Aceste lucrări sunt un prim pas pentru redresarea companiei şi alături de celelalte măsuri întreprinse sub ghidajul administratorului judiciar, dau o şansă reală companiei pentru a ajunge la profitabilitate, arată compania.
Prima navă, „M/T Tahiti”, un tanc petrolier sub pavilion maltez, construită în 2014, va ajunge în şantierul în şantierul DSMa în jurul datei de 18 septembrie 2024. Cu o capacitate de transport de 157.022 tone şi o lungime de 274,5 metri, nava necesită lucrări de reparaţii mecanice şi electrice pentru o perioada de până la o lună de zile, împreuna cu lucrările de doc pentru aplicarea sistemului siliconic pe corpul navei.
A doua navă, „M/T Hadal Sally”, de asemenea sub pavilion maltez şi construită în 2009, este un transportator de produse chimice şi petrol având o capacitate de transport de 50,994 tone şi o lungime de 183 metri. Lucrările de reparaţie vor începe în jurul datei de 18 septembrie 2024 şi vor dura o luna de zile, principalul obiectiv fiind aplicarea unei vopsele speciale in tancurile de marfa.
Acest pas este important şi din perspectiva pieţei internaţionale, unde încrederea în capacitatea unui şantier naval este crucială. Faptul că Damen Shipyards Mangalia continuă să atragă noi comenzi chiar şi în perioada de insolvenţă este un semnal clar al potenţialului ridicat al companiei de a-şi reveni şi de a continua să fie un pilon al industriei de construcţii si reparaţii navale din Europa. În contextul în care societatea se confruntă cu dificultăţi financiare, semnarea contractelor reprezintă un pas important în direcţia redresării economice. Atragerea de noi contracte, într-un moment critic, reflectă nu doar profesionalismul şi capacitatea tehnică a echipei, ci şi managementul eficient care, chiar şi în condiţii dificile, a reuşit să securizeze proiecte importante”, spune Sofien Lamiri, managing director, Damen Shipyards Mangalia.
CITR, în calitate de administrator judiciar, anunţă, la rândul său, măsurile luate în procedura de insolvenţă, următorii paşi precum şi care sunt condiţiile necesare pentru redresarea companiei Damen Shipyards Mangalia (DSMa).
De la preluarea mandatului, pe lângă atribuţiile expres prevăzute de lege, principala preocupare a CITR a fost să sprijine compania în atragerea de noi clienţi şi de capital de lucru astfel încât să îşi poată continua activitatea curentă. De asemenea, CITR a identificat activele care nu au legătură cu activitatea curentă a companiei şi a demarat valorificarea acestora prin licitaţie publică, de cu scopul de a sprijini compania în asigurarea de fonduri operaţionale, inclusiv pentru plata salariilor”, arată CITR.
Printre activele pentru care se vor organiza licitaţii în perioada următoare se numără cămine şi case neutilizate, autobuze nefuncţionale şi terenuri agricole, toate din afara şantierului.
Pentru că am identificat, încă de la primele analize, un potenţial de redresare a acestei companii, prioritatea numărul unu în această perioadă a fost sprijinirea companiei în identificarea unor contracte noi, care să asigure continuarea activităţii curente. În acest sens compania a contractat deja lucrări de reparaţii pentru două nave şi, în acelaşi timp, ne aflăm în discuţii cu potenţiali clienţi pentru contractarea unor proiecte mai mari care să asigure necesarul de cash pentru cel puţin următorii ani. În acelaşi timp, compania se concentrează pe eficientizarea activităţii operaţionale”, a spus Paul Dieter Cîrlănaru, CEO CITR.
Principala provocare specifică activităţii companiei este legată de accesarea resurselor financiare necesare continuării activităţii şi susţinerii unor contracte de magnitudinea corespunzătoare a şantierului naval. Structura de costuri şi profilul activităţii companiei fac absolut necesară încărcarea la o capacitate cât mai aproape de maximum a întregului şantier.
Pe termen lung, compania are în vedere posibilitatea de contractare a unor noi proiecte pentru construcţii de structuri offshore în condiţiile în care în vara anului 2025 este posibil să fie lansate noi proiecte în acest sens. În acelaşi timp, avem în vedere şi creşterea productivităţii şi a profitabilităţii activităţii curente prin implementarea unor măsuri de eficientizare a costurilor. Nu în ultimul rând, atragerea de parteneri strategici care ar putea aduce capital şi expertiză de afaceri este una dintre oportunităţile pe care le avem în vedere.” a adăugat Florin Constantin, senior partner CITR şi manager de proiect.
Paşii care urmează în procedura de insolvenţă sunt definirea strategiei de redresare şi planul pentru realizarea acesteia. Etapele esenţiale derulării procesului de redresare sunt: analiza situaţiei actuale a companiei în ceea ce priveşte datoriile companiei care vor fi consemnate în tabelul definitiv al creanţelor, apoi identificarea structurii optime a patrimoniului, eficientizarea unităţilor de producţie deţinute de companie, precum şi analiza capacităţii operaţionale de derulare a unor proiecte la nivelul potenţialului şantierului.
Ca urmare a identificării tabloului complet, CITR va putea propune apoi un plan de reorganizare având ca obiectiv echilibrarea activităţii şi plata datoriilor.” a concluzionat Florin Constantin.
Damen Shipyards Mangalia este una dintre cele mai mari şi importante platforme de construcţii şi reparaţii navale din România, situata pe coasta Marii Negre, cu o tradiţie îndelungată în industria maritimă. Parte a grupului Damen, şantierul din Mangalia se concentrează pe construcţia şi reparaţia de nave comerciale, militare şi civile, cu accent pe inovaţie şi calitate.