Ministrul Culturii, Raluca Turcan, a anunțat inițierea unui demers prin care se solicită companiei Louis Vuitton să recunoască modelul specific al iei cu șinoare din zona Sibiului, în contextul unei campanii intitulate „Give Credit” lansate de comunitatea La Blouse Roumaine: Brandul Louis Vuitton, acuzat că folosește în noua colecţie cămăşi inspirate de portul popular românesc
Această campanie solicită ca brandul Louis Vuitton să nu mai includă piesele de inspirație românească în colecțiile lor până când nu obțin acordul comunităților de origine și nu menționează explicit sursa.
Raluca Turcan a subliniat pe Facebook importanța recunoașterii valorii patrimoniale și culturale a iei românești, afirmând că acest demers poate transforma situația într-o oportunitate pentru promovarea internațională a tradițiilor românești.
În mod firesc, vom solicita companiei Louis Vuitton recunoaşterea valorii patrimoniale şi culturale a modelului iei cu şinoare, specifică zonei Sibiului. Creaţia populară autentică şi-a menţinut valoarea peste timp, dovadă că ia românească a fost şi rămâne o sursă de inspiraţie pentru pictori, designeri sau producători de produse de lux precum Louis Vuitton. Această situaţie merită transformată într-o oportunitate, în sensul recunoaşterii la nivel internaţional a valorii inestimabile a tradiţiei româneşti”, a scris Raluca Turcan pe Facebook.
Paula Popoiu, director al Muzeului Satului, a susținut această inițiativă și a subliniat necesitatea reglementării copierii și menționării sursei de inspirație pentru creațiile tradiționale. Ea a evidențiat că inspirația caselor de modă din costumul tradițional românesc nu poate fi oprită, dar este esențială impunerea unor reglementări clare pentru protejarea acestor elemente culturale.
Poate se reglementează copierea şi se impune obligativitatea de a menţiona sursa. Trebuia făcut demult acest lucru. Ca rău nu ar fi să vezi ca Vuitton se inspiră din cămăşile ţărăncii din România. Nu poţi opri marile case de modă să se inspire. Am avut şi noi cândva UCECOM care tot din costumul tradiţional se inspira. E vina noastră ca nu am făcut nişte reglementări clare în privinţa copierii acestor elemente de cultură tradiţională. Ce facem dacă o casă de modă românească face acelaşi lucru? Şi le prezintă în străinătate. Sigur ne-am bucura pentru ca ar fi o bună imagine pentru România. Sigur ar fi şi să le facem noi cunoscute şi să le şi protejăm împotriva copierii excesive şi anonime . Nu cred ca putem fi doar o insulă închisă vizitatorilor. Dacă facem din ia tradiţională o marcă europeană se va menţiona sursa obligatoriu şi pentru Vuitton. Că dacă vrem sa o ţinem ascunsă prin lăzi de zestre sau colecţii muzeale nu văd la ce ne- ar folosi. Şi dacă tot ne revoltăm hai să vedem şi ce este cu iile copiate de chinezi pe materiale proaste şi aduse în magazinele româneşti. Uneori se strecoară şi prin magazine de muzeu. Mai degrabă aş spune ca ia trebuie popularizată ca românească şi atunci ar fi mai de folos pentru imaginea ţării. Şi dacă mai scoatem şi ceva albume cu colecţiile noastre, în limba engleză, franceză, spaniolă s-ar şti cam de pe unde vine inspiraţia Vuitton. Sau alte case de modă pentru ca au mai fost şi vor mai fi. Ar fi de bun augur o dezbatere care să aibă drept consecinţă nişte reglementări legislative”, a scris Paula Popoiu.