Ultimele stiri

O femeie a rămas fără cei 16.000 de lei din cont, după ce a răspuns la un SMS! Cum ne ferim de smishing, o nouă metodă de fraudare

Sursa foto: Pexels

O femeie în vârstă de 61 de ani din Alba Iulia a devenit victimă a escrocilor și a pierdut 16.000 de lei în doar câteva minute. Victima a primit un mesaj în numele băncii la care are deschis contul și, din păcate, a dat curs solicitării de a trimite datele personale. Ulterior, și-a dat seama că toți banii din contul său dispăruseră, inclusiv un depozit în valoare de 10.000 de lei.

Femeia a mers la Poliție pentru a sesiza frauda informatică marți, 6 februarie 2024. Ea le-a spus polițiștilor că a primit un mesaj pe telefonul mobil, de la un expeditor care pretindea că este reprezentant al băncii la care deține un cont. I s-a spus că, pentru a evita blocarea contului, este necesară actualizarea datelor personale.

Atenţie la fraudele cunoscute sub numele de „SMishing”!

Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) a emis joi un nou avertisment cu privire la fraudele cunoscute sub numele de „SMishing”, pe care atacatorii cibernetici le pot efectua folosind mesaje care par a fi de la companii de curierat sau de la magazine online.

Mesajele de la curieri sau site-uri de online shopping sunt ceva obişnuit şi mulţi dintre noi le primim frecvent. Atacatorii cibernetici se pot, însă, folosi de această obişnuinţă a noastră pentru a derula fraude cunoscute ca “SMishing”. Astăzi vă supunem atenţiei trei exemple recente raportate de utilizatori”, a transmis DNSC.

Specialiștii în securitate cibernetică explică că SMishing-ul este o formă de fraudă similară cu phishing-ul, dar care se desfășoară prin intermediul mesajelor text (SMS). Acest tip de atac poate implica trimiterea de mesaje false care pretind a fi de la companii de curierat sau de la platforme de cumpărături online, cu scopul de a înșela utilizatorii și de a le fura datele personale sau informațiile financiare. Este important ca utilizatorii să fie vigilenți și să nu dea curs mesajelor suspecte sau să furnizeze informații sensibile în urma unor astfel de solicitări.

Cum funcţionează smishing-ul:

  • Mesaje text frauduloase: Infractorii trimit mesaje text care par să provină de la o sursă de încredere, cum ar fi banca dumneavoastră, serviciu online sau o companie de livrare.
  • Linkuri de phishing: Mesajele text pot conţine un link care, odată ce este apăsat, direcţionează victima către un site web fals. Vorbim despre un site-clonă care poate arăta asemănător cu site-ul legitim al companiei în numele căruia pare a fi trimis mesajul (ex: eMAG), dar are denumire diferită şi este controlat de atacatori.
  • Informaţii personale: Site-ul web fals este conceput pentru a părea real şi pentru a solicita informaţii personale, cum ar fi parole, date de card sau date de autentificare.

Specialiştii transmit şi o serie de recomandări pentru ca utilizatorii să se protejeze de smishing:

  • Nu faceţi clic pe linkuri din mesaje text de la surse necunoscute.
  • Verificaţi adresa URL a site-ului web înainte de a introduce orice informaţii personale.
  • Nu furnizaţi niciodată informaţii personale prin SMS.
  • Instalaţi un software antivirus pe dispozitivul dumneavoastră.
  • Fiţi atenţi la mesajele text care vă solicită să acţionaţi imediat sau să furnizaţi date de urgenţă

De asemenea, aceştia transmit recomandări pentru cei care au fost victima unui atac de smishing:

  • Contactaţi imediat banca dumneavoastră, în cazul în care aţi furnizat date de card sau date de autentificare la contul dvs.
  • Schimbaţi parolele pentru acele conturile online ale căror date le-aţi furnizat după accesarea unor astfel de link-uri înşelătoare şi activaţi autentificarea în doi paşi (2FA)
  • Raportaţi incidentul autorităţilor (telefon 1911)