Ultimele stiri

VRANCEA – un cargou jumătate indian, jumătate românesc

Cargoul VRANCEA, ex-VISHVA SHANTI (sursa - arhiva personală a autorului).

 

În luna aprilie a anului 1972 a fost finalizată (re)construcţia navei VRANCEA (pavilion: România, 12.519 tdw., 9.100 trb., 6.543 trn., lungime: 151,60 m, lăţime: 19,50 m, înălţime: 19,90 m, pescaj: 8,40 m, viteza: 16 Nd.).

Nava a fost (re)construită pe corpul fostului cargou frigorific VISHVA SHANTI (pavilion: India, IMO: 5538238, indicativ: VMQK, armator: „The Shipping Corporation of India Ltd.“ – Bombay, India, agent: „Prestagent“, 12.300 tdw., 9.191 trb., 5.135 trn., lungime: 146,35 m, lăţime: 19,49 m, înălţime: 19,90 m, pescaj: 8,40 m, capacitate maximă de încărcare: 12.800 to., propulsie: motor: K7278/ 1400/ MAN „Avgsburg“, puterea maşinii: 8.650 c.p., turaţie: 118 rotaţii/ minut, viteza: 16,5 Nd., motor auxiliar: 3 x 470 c.p./ G6V 30/ 45 MAN – Germania, constructor: august 1962, „Hindustan“, Visakhapatnam – India; a fost lansat la apă la data de 25 septembrie 1961; data punerii chilei: 9 ianuarie 1960).

La data de 1 martie 1968, nava VISHVA SHANTI, încărcat cu profile de oţel, piper, iută şi colofoniu, a colizionat Digul de Nord al portului Constanţa şi s-a rupt în trei locuri, apoi, sub acţiunea combinată a vântului şi a valurilor, s-a lipit pe toată lungimea de stabilopozi şi s-a scufundat la o adâncime de circa 15 – 18 metri.

Potrivit evidenţelor, un membru al echipajului a dispărut în timpul naufragiului.

Naufragiul s-a produs din cauza unei furtuni violente (vânt de forţa 8 – 9, valuri înalte, ninsoare abundentă, vizibilitate redusă), dar şi a lipsei de profesionalism a ofiţerilor şi comandantului navei.

În urma anchetei s-a constatat că aceştia, utilizând o hartă veche, neactualizată şi neconformă cu realitatea, au confundat semnalele Farului verde de la capătul digului cu o geamandură.

De asemenea, nu cunoşteau calităţile nautice şi de manevră ale propriei nave, nu au luat în considerare avertismentul de furtună transmis de Radio-Coasta Constanţa şi nu au utilizat radiolocatorul de navigaţie pe timpul manevrei, în situaţia de furtună puternică, ceea ce a dus la producerea naufragiului.

Nava s-a pus pe dig, ruptă în trei locuri, din cauza coliziunii cu digul, şi, sub acţiunea combinată a valurilor, s-a lipit pe toată lungimea de stabilopozi. Apa a pătruns în sala maşinilor şi a provocat navei o înclinare accentuată, de circa 17° spre tribord.

În momentul eşuării, în tancurile navei se aflau 635 tone de combustibil.

Cargoul VISHVA SHANTI, ulterior VRANCEA (sursa – A. Duncan).

Cargoul a fost abandonat de proprietar în favoarea Direcţiei Navigaţiei Maritime – D.N.M. Constanţa. Ulterior, o parte a navei de la pupa până la partea din faţa comenzii (partea dinspre prova cu trei magazii a rămas scufundată în mare), a fost ranfluată şi adusă în port, fiind completată în Şantierul Naval Constanţa cu o prova nouă şi repusă în navigaţie cu numele VRANCEA (pavilion: România, 12.407 tdw., 9.100 trb., 6.543 trn., lungime: 151,60 m, lăţime: 19,50 m, viteza: 16 Nd.).

Înainte de finalizarea (re)construcţiei, nava a purtat numele provizoriu „4238“.

Primul comandant al navei românești a fost c.l.c. Mihail Moraru (a fost și comandant al petrolierului UNIREA – 150.000 tdw. -, care, la data de 13 octombrie 1982, în urma unor explozii la bord, s-a scufundat în apele Mării Negre, la o adâncime de circa 1.400 m).

Cotidianul constănţean „Dobrogea nouă“ (Anul XXV, nr. 7354) consemna marți, 11 aprilie 1972, pe prima pagină: „Cargoul «Vrancea» – a 58-a navă a flotei noastre comerciale“, prezentând finalizarea cargoului ca un succes exclusiv al industriei constructoare de nave din România, fără să amintească absolut nimic despre povestea reală a navei VISHVA SHANTI.

În prezent, amatorii de scufundări subacvatice efectuează sau pot efectua imersiuni la epava cargoului VISHVA SHANTI.

Sursă: Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, 2011, „Amintiri despre o flotă pierdută”, vol. I – „Navele românești ale Dunării și Mării”, vol. II – „Voiaje neterminate”, Constanța, Editura: „Telegraf Advertising”.

Alte articole

08 aug. 2022 2.16 pm

  La dat de 3 martie 1897 a fost cumpărată nava de pasageri şi poştă „Ignazio Florio“ (pavilion: Italia, IMO: 5600824, indicativ: HBOK, armator: S.M.R., port de înregistrare: Constanţa,…

24 sept. 2022 8.00 am

În luna ianuarie 1938 a fost construit docul plutitor (8.000 tone) „Doc nr. 1“ (pavilion: România, armator: Şantierul Naval Constanţa, port de înregistrare: Constanţa, 8.539 trb., lungime: 150,00…

14 sept. 2020 4.22 pm

1895 – în dotarea Serviciului de Navigaţie Fluvială a intrat nava (cu zbaturi) de pasageri „Principele Carol“ (pavilion: România, armator: N.F.R., port de înregistrare: Turnu Severin, 459…

MUZEUL DE ISTORIE MINAC

24 ian. 2023 1.20 pm

Având în vedere celebrarea la nivel naţional a evenimentului Unirea Principatelor Române, în data de 24 ianuarie 2023, dar şi faptul că, prin însăşi misiunea sa, Muzeul de Istorie Naţională…

17 sept. 2022 7.00 pm

  La data de 10 septembrie 1989, nava de pasageri „Mogoşoaia“ (pavilion: România, 225 trb., construită în anul 1975) a fost colizionată de împingătorul „Petar Karamincev“ (pavilion:…

15 feb. 2025 9.58 am

„Istoria românilor și a României” va deveni disciplină distinctă în trunchiul comun la liceu, a anunțat Ministerul Educației, în urma discuțiilor și întâlnirii de lucru avute joi, 13…